15 nov. 2007

Tre kolumner för blogspot?

Vill ni, som nyttjar designen Minima i NYA Blogspot, (T ex Rudie, Kaplansgården, Tuve, Amalia med grisarna, Jan Thurin, Ms Garbo, miss KeepYourDistance, Fröken Underbar m fl....) möjligen PROVA att lägga till en extra marginal, sidebar, t ex till vänster om blogginläggen?
Gå i så fall in på "redigera html/edit html" och följ sedan instruktionerna på denna site:
http://tips-for-new-bloggers.blogspot.com/2007/02/three-columns-blogger-template.html
GLÖM INTE att spara en back-up-kopia på er nuvarande html-mall, så att ni kan ångra er sedan!!
........jag testade nyss, men ändrade tillbaks för det såg lite drygt ut med TVÅ orange-glittrande kolumner, samtidigt som jag använder många färggranna foton. Bloggen blev en julgran.

Ska jag börja med två marginaler, får jag allt ändra länk-färg, eller nå't. Kanske smalna av marginalerna, så att de inte syns för mycket. Minska teckenstorleken? Göra ramarna synliga, som på bilden.

Men praktiskt sett, så har man en massa livsviktig information i sid-elementen, och läsarna får scrolla låååångt för att hitta dessa. Två sidebars skulle ge dubbelt så mycket sidelement-plats.

Dessutom känns det bättre att läsa ett centrerat blogginlägg. Undertecknad har ju den envisa filosofin om att senaste inlägget är det som ska utgöra själv bloggutseendet.

Nåväl, får fundera vidare kring denna allvarliga fråga.
.
Blog reactions to this post:

14 kommentarer:

Charlotte Therese sa...

Z,

Följer alla malländringar med intresse...

Som manuell mallinnehavare är allt sånt en utmaning - men en kul sådan.

Fortfarande inget svar från Firefox om varför de visar min blogg fel... :-(

Charlotte

Z sa...

Charlotte
Internet explorer, å sin sida, visar andra bloggar på fel sätt...Skumt

Patricia sa...

Oh, vill våga men törs inte. Hur sparar man en backup på sin blogg?

Z sa...

När du är inne på "Redigera html" eller "Edit html",
så markera HELA html-koden i rutan: den bygger upp hela din blogg.

Tryck sedan på Alt och C (samtidigt)

Klistra in i en "spararfil", t ex ett worddokument, ett hotmailutkast, eller vad du vill
(Genom att trycka på tangenterna Alt och V samtidigt),
du kan t o m printa ut koden på papper för att vara på den säkra sidan.

Efter säkerhetskopieringen, så får man noggrannt följa instruktionerna (ganska enkla) på länken som jag angav i inlägget :)

séra Jónatan sa...

Jag å min sida sett har valt att göra en helt annan layout, och det känn väldigt skönt att slippa layouter som andra har gjort.

Visst finns det skillnader mellan Internet Explorer och Firefox, men det lustiga är att IE "ligger efter" av någon anledning. De vågar inte införa lika många W3-standardiseringar, även om de var de första att ta bort taggen "blink". Tack gode Gud för det!

Själv tycker jag faktiskt att det ser lite rörigt ut med tre kolumner. Skulle hellre föredra två.

Z sa...

Sera Jonatan
Bra gjort. Jag måste också räkna Charlotte-Therese till din skara. Hon verkar ha en helt egen design.
Blogspot tillåter i princip helt egen kodning

W3?

séra Jónatan sa...

W3 = World Wide Web consortium, de som sätter standarden för bl. a. HTML och CSS: www.w3.org

Tuve sa...

Z
Jag var tvungen att pröva... Det krävs lite mer finlir med marginaler etc, men det får komma efterhand...

Allt gott!

Z sa...

Tuve
Jo, du fick till det snyggt.
Du har nämligen inte späckat din blogg med en massa olika färger :)

Kaplansgården sa...

Jag är totalt inkompetet på detta område, så jag avstår nog från att ens försöka.

Charlotte Therese sa...

Ja, min design är egen - vilket ger friheten att inte behöva uppgradera enligt bloggers mallar (som inte tillåter rörliga bilder t.ex.).

Men samtidigt blir det knepigt att få in det man vill ha in av bra nyheter. Etiketter t.ex.

IE visar inget "blink" på någon webbsida alls i min dator - det gör däremot Firefox.

Charlotte

Charlotte Therese sa...

Sera Jonatan,

Jag försökte gå in på din sida med IE - får inte upp nånting annat än felsidan - med texten att sidan inte kan visas.

Tillfälligt fel?

Charlotte

Z sa...

Charlotte: Vad sägs om en HANDGJORD etikett-lista:

Gör som med din blogroll. Skriv en lista med länkar.

Varje länk går här till alla inlägg som har denna etikett.
Ex.
Under inlägget "Hierarkidebatten" har du skrivit två etikettnamn: kyrka, hierarki

Genom att t ex klicka på ordet 'kyrka' hittar du alla inlägg som är märkta med 'kyrka'.
Kopiera denna url-adress i din etikett-länk-lista, som du gör själv.
kalla denna länk i listan för "kyrka"

séra Jónatan sa...

Charlotte-Therese: Märkligt! För mig fungerar det bra. Försök igen!

När det gäller IE, så tog de alltså bort möjligheten att se effekterna på taggen blink, vilket vi tackar särskilt för.

eXTReMe Tracker