Tjoflöjt I Sydsvenskan uttalar sig två engelska experter om att den övervägande delen tv-reklam verkar vara riktad till män. Och att företagen förlorar på detta, eftersom det ofta är kvinnorna som gör hushållsinköpen (i alla fall i England?)
Äsch, jag vet inte vad ni anser om detta men själv är jag så trött på reklam med seriösa diagram, kluvna hårtoppar, ultradiskmedel med röntgenbild........etc.. Sådana går det tolv på dussinet av.
....så numera kollar jag endast på dem som använder humor och som driver med sin genre.
Humorn ska kanske inte vara underbältes-,
men gärna exempelvis det chockrosa tvättmedlet Vanish, där kvinnan som talar inte kör med låtsasvetenskap, och "vitamininstitut i Schweiz" som inte existerar, utan går rakt på sak med glimten i ögat:
Vanish tar bort alla fläckar, och dina problem är helt borta!
;) Så befriande det känns med lite självdistans
Redan den chockrosa nyansen ser tillräckligt clownig ut för mig. Kul.
Annars funkar bilreklam, där de visar vackra landskap och spelar skön musik.
http://blogg.svd.se/reklamochmedier?id=5338
photo source
3 kommentarer:
Jag måste säga att jag diggar den senaste reklamen för Claes Olsson; dominoeffekten. Det tycker jag var kreativt. Jag kan tycka att det är jätteskönt om den mesta av reklamen riktar sig till män. Då slipper jag det...typ...
ja, just det, den var kul.
De framställer inte grejerna överdrivet inzoomat, som teknikens underverk, utan bara förklarar att de har ett brett sortiment
Här driver vi mest med reklam och förklarar gärna nyheter med att de är "ultra-super-duper-bra med vingar som tar dig vidare och ändå förhindrar läckage" ;)
Jag stör mig gräsligt på "den dubbelsidiga" bindan. För mig låter det som om den är vändbar... innovativt i så fall *moahahaha*
Bra länk f ö; http://reklamombudsmannen.se/
Skicka en kommentar