6 nov. 2007

Man har koll på mycket mer än man vill kännas vid.....;)

Josh skriver idag om folk som skryter om sin okunskap. Han nämner en händelse då en tv-profil påstod att han inte visste vem Carolina Klüft är:
"Det är inte bara okunnigt och ointelligent; det är dessutom en uppenbar lögn. Även den mest inbitne sporthatare vet vem Carolina Klüft är."
Av någon anledning anses det fint att låtsas inte kunna några namn eller företeelser inom sport, nöjesvärld och tv-serier.

Själv tror jag att det hela handlar om pengar, egentligen:

Om man istället hade lagt upp följande åt tv-profilen: "Beskriv Carolina Klüft med minst 10 ord, och du vinner 100 000 kronor" så hade han nog gjort detta direkt! Det kan man slå sig i backen på!
Erkännande från min sida: Om en person stolt sade till mig att han/hon "inte har sett på tv på 3 år", skulle jag tänka
"...oj........vilken okunnig person detta kan vara, i alla fall gällande nyheter och samhälle........"
(samtidigt som jag beundrar dem för att de i sann rebellisk anda vägrar besvära sig med att "hänga med")
* För en massa pengar hade i alla fall undertecknad erkänt och benämnt karaktärer från Dallas (fastän man var liten då), Glamour, Days of our lives...och....tja, Falcon Crest.
Dessutom hade jag med största sannolikhet omakat mig att plita ner den fullständiga titeln på tre av Kylie Minogues tuggummipop-hitar.
Så är det.
* Hur mycket skulle ni läsare behöva bli erbjudna för att bli riktigt ärliga och råka erkänna att ni kan ett stort antal namn från "pöbelns" värld?

Ps. angående bilderna så erkänner jag endast den siste som bekant:
lilla rymdfarkosten 'Starbug'.

11 kommentarer:

LeoH sa...

Kylie Minogues låtar vet jag inget om, men jag följde familjen Macahan mycket troget, då det begavs sig. Såg också reprisen ett antal år senare med stort nöje.
Falcon Crest var intressant till en början, men blev seg med tiden. Som ung såg jag alla Westernfilmer som kom upp på Sundsvalls biografer. För att inte tala om alla kärleksmelodramer.
Bland böckern måste bara hela Hornblowerserien nämnas. Vilka härliga böcker! Jag har för mig att åtminstone en av böckerna blev film. Hette den inte Med flaggan i topp?

Tuve sa...

Eftersom jag aldrig (utom under en månads tid då vi hyrde möblerat) haft TV, kan jag (nästan) säga att jag inte sett på TV på 3 år... Visst har jag sett något enstaka program då och då (sist jag såg på svensk TV är, såvitt jag kan minnas, valvakan, som jag såg på nätet), men jag skulle faktiskt inte kunna säga nästan något om de flesta av de program du räknade upp... Däremot lyssnar jag en del på radion (i bilen), samt kollar nättidningar, så helt utan samtidskännedom är jag nog inte...

Vi har istället satsat på DVD och projektor, samt försökt få tag i trevliga filmer (som vi själva valt). Med 5 små barn har man fullt upp ändå, man behöver knappast ödsla tid på att se på något som någon annan valt åt en...

Charlotte Therese sa...

Z,

T.o.m. jag som inte kan ett smack om sport och inte heller bryr mig (förstår helt enkelt inte poängen, och tycker det är sövande tråkigt), vet att det finns en Carolina Klüft, så jag tror du har rätt i din teori överlag... :-)

Men inte för en miljon skulle jag kunna komma på någon mer än JR i Dallas (som jag inte har följt - var för liten), och inget namn i de andra serierna. Utom: Lilla huset på prärien - den såg jag en hel del avsnitt av när jag var liten - Laura minns jag (hon var min favorit!) - men vad hette de övriga? Hette hennes syster Mary? Och pappan Charles? Eller blandar jag ihop det? Nog svårt att minnas alla bekantas namn!

Och frågar du mig om vilka som är de mest populära artisterna just nu har jag inte den blekaste aning.

Jag är hopplös på sport, nutida serier och musik!

Men sånt jag intresserar mig för brukar jag ha koll på.

Nyheter håller jag mig à jour med. Och vetenskapsprogram, naturprogram och dokumentärer ser jag mycket gärna. Det mesta övriga av utbudet står jag inte ut med - då spelar jag hellre betapet... :-) Har även missat bra program p.g.a. det!

Tur att folk har så olika intressen!

Charlotte

Z sa...

Chalotte
Du gissade rätt på alla tre namnen i Lilla huset på prärien.

Själv kommer jag knappt ihåg Dallas, (såg kanske 5 avsnitt, var under tio år gammal) men visst måste jag erkänna att namnen Bobby, Sue Ellen och JR fastnar, hur PINSAMT det än är att erkänna.....

Eva-Maria sa...

Tycker det är lite ute bland dem som vill anses mogna att inte våga erkänna att man har koll på de här sakerna. Hör väl lite till när man är yngre att man vill verka stå över dem som slaviskt följer de populära programmen på TV. Själv erkänner jag öppet att jag minns det mesta från V, Hulken, Dallas osv.

Men jag såg dem alla i repris när jag blev äldre. Mina föräldrar förbjöd sådana "ogudaktiga" TV-serier när jag var runt 13 år. Fick tidig träning alltså på hur man hanterar att sticka ut bland kompisarna som den som var totalt bortkommen. Så nu törs jag också erkänna att jag minns allt utan att skämmas... ;)

LeoH sa...

Filmen hette nog inte Med flaggan i topp. Enligt en kortare efterforskning filmade Gregory Peck in en Hornblowerfilm 1951, som torde gått som mattinéfilm på 50-talet. Hittade ingen svensk filmtitel.

~Karin Långström Vinge~ sa...

Haha, jag kan nämna typ ALLA karaktärer i Glamour. :)

Dag Selander sa...

ENKLA Z:
snälla om du kan sänd mig din epostadress asap ;-) Tack

Z sa...

Eva-Maria

ja, vad ska man göra då namnen basuneras ut på alla löpsedlar etc. Visst KAN man även dem som man inte "har följt". T ex så tyckte jag att Beverly Hills 90210 samt Desperate Housewives var urtråkiga, Desperate har jag nog inte sett ett helt avsnitt av. Men visst måste jag erkänna att jag VET att huvudpersonen heter Bree, samt att en av skådisarna heter Felicity Huffman.

Karin Långström-Vinge

'Ridge' och 'Brooke' kommer jag ihåg från tonåren. Slog upp orden i ordlistan. Fina naturnamn: 'Ås' och 'Bäck'. Nice.

Leo

Gregory Peck är farsans favorit. Är han månne dåtidens George Clooney?

Dag Selander
Menar du enklabloggen@hotmail.com ?

LeoH sa...

Måste erkänna ännu mörkare kulturella synder. Har läst 4 böcker av Jean M Auel. Med viss behållning t o m:-)

Z sa...

Leo
Det där låter helt ok och inte alls pinsamt.

Men har du kollat på Goda grannar/Varuhuset/Dynastin någon gång?

(Där snackar vi saker folk verkar skämmas för)

eXTReMe Tracker