7 nov. 2007

Om skatten vore 15 %, då ?.........

Visst har inkomstskatterna varit lite VÄL höga i Sverige, + att vi haft FÖR MÅNGA olika typer av skatter men.....

.....vad ska man överhuvudtaget ha skattesänkningar till, om folk ändå använder precis lika mycket svart arbetskraft?
(jag menar här inte de små små privata transaktionerna vänner emellan, utan de stora rutinerna) Det borde ju, logiskt sett, ske en minskning då skatterna sänks?

Om den sammanlagda skatten vore t ex 15 %,
skulle de som regelbundet fuskar idag, faktiskt betala den då?


Edit: Stort beröm till alla läsare som försöker leva så hederligt och sjysst de bara kan. :)

10 kommentarer:

Anonymous sa...

Nej jag tror inte att det skulle hindra svartjobben!
Så länge du tjänar 1 kr så går du utanför reglerna.
Det ses inte som så allvarligt.
Tyvärr!

//ninni

Johan Stenberg sa...

Vet ej om skattesänkningar betyder något för fuskarna.
Skattesänkningar märks väl framför allt för oss som inte fuskar? När skatten sänks minskar klyftorna mellan fuskarna och de som inte fuskar - till förmån för de som inte fuskar.

Föresten - om skatten sänks till 15%, skulle Kyrkan då höja sin skatt till 10%? Jag förstår inte varför KK:s skattesats avviker så mycket från det som Bibeln rekommenderar. Är det för att slippa fusk med kyrkoskatten kanske? ;)

Dag Selander sa...

Z: din tanke om 15 % skatt och flera vita jobb tror jag tyvärr inte på. Du vet nog lika mycket som Svensson, vare sig det är Knegarn eller Östermalmarn, att det fuskas långt vida mera än de antagna 66 miljarder kronorna.

Mina fälstudier av verkligheten - inne på de sjunde decenniet - säger mej att 90 % av den totala populationen fuskar alltifrån elemätarna, bilkilomterräknaren till noll kvitton. Sorry, Z.

Men, Z, varför inte räkna på de 90 % fuskande i förhållande till de 66 antagna miljarderna...

Z sa...

Dag & Ninni

Nej, det blir svårt att få bort alla typer av fusk. Det enda jag kan göra att är att försöka göra så gott jag kan själv.

Johan

Haha! ;) Vet inte varför KK bara tar 1 % . De flesta av oss skulle förmodligen inte ha råd med några 10 %. man tänker kanske att det var andra tider på Jesu tid, då kyrkan/synagogorna hade hand om en hel del av de sociala uppgifterna.

Johan Stenberg sa...

Z,

"De flesta av oss skulle förmodligen inte ha råd med några 10 %"

-Det tror jag mest är nys. ;-)
Man prioriterar och anpassar sig efter sina tillgångar helt enkelt. Medlemmarna hade kanske inte råd med plattskärms-tv, oxfilé, två bilar, extra gästrum, diverse prenumerationer och stor gräsmatta på Petrus tid heller?

Dessutom skulle Kyrkan kunna ha ett omfattande socialt program för de mindre bemedlade medlemmarna om rikingarna gav 10%.

PS: Ett pingstskämt. För något år sedan hörde jag ett par grannar i bänken bredvid skryta om hur givmilda de var.
-Jag ger tionde, sa den ena.
-Jaså, sa den andre, jag tycker tionde är för lite, så jag ger tjugonde. ;-)

Z sa...

Johan

Jo, kyrkan skulle behöva mycket mer resurser för arbetet med sjuka och hemlösa.

"plattskärms-tv, oxfilé, två bilar, extra gästrum, diverse prenumerationer och stor gräsmatta"

Inget av detta har jag.

När du komemr till KK ska du se att det är en stor medel-inkomstskillnad om man jämför med samfund med många infödda svenskar:
De flesta i KK i Sverige är invandrare (speciellt i Malmö/Helsingborg/Jönköping/Landskrona, och en ansenlig del har hemadress: miljonprograms-förort.

Men annars kunde man uppmana de mer bemedlade att ge en riktig tionde.

Eva-Maria sa...

Just för att tionde är en procentsats av vilken summa som helst och inte en summa i sig tror jag inte saken borde handla om hur rik man bör vara för att ge tionde utan om man är villig eller inte.

Girig kan ju både rik och fattig vara. Man bör nog inte utgå från att rika automatiskt skulle vara mer giriga. Det kommer an på hjärtats inställning och hur man ser på sitt ägande av sina tillgångar. Är pengarna mina eller Guds?

Z sa...

EvaMaria & Johan

katolska kyrkan har...eh...en del erfarenhet om vad människor...hm...klarar av.

Samfund som kräver en tionde brukar på sin höjd växa till max tio procent av befolkningen, för att det kravet är för högt. Överkurs, och jag är glad att ni själva ger tionde.
KK har istället en inkluderande inställning: Kom med, du behöver inte vara jätteengagerad eller perfekt, men bikta dina synder, gör bot och bättring etc...
Man tar det liksom från det hållet.

Tiondekrav kan lätt bli....lite smått. eh... förföljande...det kan gå till överdrift. Jag tycker också att det bästa vore om alla kunde ge tionde, missförstå mig inte,

men erfarenheten säger att många blir uteslutna med tionde-kravet.

Och jag tror inte att tionde-betalningen är av lika stor vikt för frälsningen som allmän godhet, tro, mäss-besök, dop, etc...
Kort sagt; det kan inte bli ett krav.

johan.lindahl sa...

Den mer ideologiska frågan är vem pengarna egentligen tillhör. Är det den som har förtjänat dem genom arbete eller företagande? Eller är alla pengar statens, som sen ger oss lov att behålla X procent för oss själva?

Visst sker det sistnämnda med demokratiskt majoritetsbeslut, men frågan är varför fler alltid har rätt?

Z sa...

Johan L, välkommen hit!

Har själv undrat över din sista fråga, om "majoritetens diktatur", coh tycker inte att USAs system, med elektorer, är helt fel. Annars kan ju städerna alltid köra över landsbygden (Landsbygden har färre invånare än tätoretrna)

eXTReMe Tracker