14 nov. 2007

Man trodde det var en vänsterdiktatur som skulle införa denna typ av bevakning

Blir så trött på den borgerliga regeringens iver (& även Tomas Bodströms (s)) att bevaka, övervaka och spionera på medborgarna. Idag ska visst riksdagen fatta beslut om huruvida man ska få bugga/avlyssna även icke misstänkta, utan domstolsorder.

Har ministrarna SOVIT på gymnasiets litteraturhistorie-lektioner?
Har DE INTE LÄST 'Kallocain' (Karin Boye)? Har de inte hört om George Orwells '1984'?
En borgerlig regering röstar man ju på för att man vill ha mer frihet för medborgarna. 'Liberal' betyder 'frihetlig',
INTE 'ÖVERVAKAD' !
Har de glömt det?

* Att kunna tala mellan fyra ögon, i förtrolighet, med någon, är en helig gåva som vi fått från Gud. Jesus talar i enrum med flera av sina vänner, enligt evangelierna.

Hur ska man i fortsättningen kunna gå in i ett rum, vilket som helst, och vara ganska säker på att det inte är buggat? Personen som bor/jobbar där kan ju, i hemlighet, vara under någon form av utredning, eller helt enkelt bara buggad "för säkerhets skull".

Regeringen verkar vara rörande överens med speciellt diktaturer i denna fråga:
Medborgarna ska övervakas. De KAN ju vara terrorister/brottslingar.

Hur som helst så har Ordfronts ordförande Stefan Carlén och Timbros vd Maria Rankka gemensamt gått ut och varnat i Svd Brännpunkt: "Ditt privata liv är hotat"
Om Timbro och Ordfront gör gemensam sak, så är det nog läge att lyssna.

Från bloggen Opassande:
"Frågan om vår rätt till ett privatliv är större än partipolitisk enighet utåt. Det är tveklöst det största en idag aktiv politiker kommer att ställas inför under sin livstid."

Ps. ja, jag vet att jag har en SITEMETER som registrerar mina besökares ip-nummer och server-ort. Men jag skulle inte få för mig att ta reda på någons namn/adress/etc...

Fotot kommer från http://www.gadget-box.com/

4 kommentarer:

Johan Stenberg sa...

1984 är spännande!

Dock har jag svängt i frågan. Jag fick spasmer varje gång jag körde förbi en hastighetskamera förut, men nu gör de mig tryggare. Kan själv tänka mig att sätta upp en webbkamera innanför lägenhetsdörren så att alla inbillade inbrottstjuvar blir filmade.

Är också väldigt förtjust i London - världens mest övervakade stad. :-) Men, nej, det är inte kamerorna som gör London fantastiskt, men de stör inte heller tycker jag.

Z sa...

Föredrar nog Kallocain, men har sett en spännande filmversion av 1984

Ofta tänker folk: "Nej, det är ju bara så'na där araber som drabbas. Mig kommer de inte att övervaka i onödan"

Men oj så fel man kommer ha med ett sådant antagande.

Anonymous sa...

vore det inte bättre med fler patrullerande vänliga gatupoliser a la 50talet?

Z sa...

Anonym
Ja, 'bobbies' är i alla fall charmigare än blekgrå kameror fastsatta på lika ggrå lyktstolpar
;)

eXTReMe Tracker