20 nov. 2007

Dagens twingly-äventyr

För att inte hålla er på sträckbänken (Tuve, Charlotte, Dag, Hosanna & andra i vår del av nätet) , så har jag här en uppdatering om vad som hänt i mina "bloggarna-vill-twingla-varandra"-äventyr. Jag har tyvärr bara hunnit med en timmes research, och detta är mina försöks-erfarenheter hittills:

* Har försökt konvertera technorati-sidan till en RSS-fil. Detta blev resultatet:
http://www.baekdal.com/web2rss/rss.asp?url=http%3A//s.technorati.com/enklabloggen.blogspot.com&m=&ex=&img=0&out=rss

(fast nu funkar inte länken av någon anledning)

(använde convertern på denna sida: http://www.baekdal.com/web2rss/, som jag hittade genom sökorden: convert page to rss)

Varför konverterade jag Technorati-sidan, då? Jo, för när jag ville skapa ett sidelement med inmatning, så accepterade den varken Technorati:s eller Knuff.se:s vanliga feed. Inte heller den nya långa rss-adressen hjälpte, kan jag säga.

* Fick sedan ett infall: Försökte göra om min splitter nya rss-feed till javascript, så att den skulle skriva upp en "Hitlänkat-ruta", (med hjälp av siten http://www.rssfeedconverter.com/)
men sidelementet blev lite utdraget, om man säger. Kolla längst ner i marginalen........
Här snackar vi inte "ruta" utan snarare låååång remsa.....

N.B. Ungefär samma resultat uppnår man genom sökorden: RSS box

Well, that's all for now. Mer vet jag inte om saken och fantasin kring möjliga lösningar tryter just nu.

Photo source: http://www.freefoto.com/

12 kommentarer:

Charlotte Therese sa...

Oj då...

Det var allt en lång - och smal - lista... :-)

Jag hoppas Per eller någon annan kommer på hur man hittar den unika bokstavskoden för våra bloggar på knuff...

Då kan vi mycket enkelt göra likadana rutor som han och Karin har.

Mina egna kod-eftersökningar har inte gett resultat än. D.v.s. har hittat massor av kod, men inte den rätta.

Charlotte

Dag Selander sa...

ENKLA Z: Vilket snille! Vi avvaktar slutprodukten som vi lär ha snart. "Håller tummarna!" som em. biskop RIP Borgenstierna brukade säga när prästerna behövde extra bönestöd ;-)

Z sa...

Dag
Tack! Just nu är vi inne i en längtans period, här i denna del av bloggosfären. Undrar hur det blir då vi vant oss vid dessa knuff-rutor, tar dem för givet...Just nu känns de som lösningen på alla världens problem ;)

Charlotte
Sjysst att du söker efter kod :)

LeoH sa...

Du skapar existentiell ångest!:-)

Tuve sa...

Z
Jag har lyckats skapa en lite mer kompakt lista, men det är inte helt snyggt än... Men din inspiration är guld värd!

jag använde feed43.com för att konvertera websidan, men det var lite trixande

Allt gott!

Hosanna sa...

Mmm..jag har fortfarande lite bekymmer med min tröga hjärna men jag jobbar på :)

Fast rutan kan du väl förminska i HTML-koddelen? Det gjorde jag med min tecknoratiruta i a f.

Z sa...

Tuve
Jag kollar snart vad du gjort. Under tiden: Titta under "Senaste kommentarer"
Där har jag lyckats fixa till en twingy-inmatning i xml-stil! TITELN på era inlägg syns länkade, men inte era egna namn/signaturer....

Z sa...

Hosanna
Du får gärna berätta hur du minskade technorati-rutan :) :) Där ser man vilka som länkat till dig, kul!

Tuve sa...

tjusigt!
du får sedan meddela hur du gjort ;)

Z sa...

Tuve
En sida hette visst www.feedity.com
och där omvandlade jag min technorati-sida (Blog reactions) till xml.

Sedan stoppade jag in denna feed som sid-element av typen inmatning/feed

Tuve sa...

Strålande! Du har gjort det igen!

Gratulerar!

Allt gott!

Z sa...

Tack, ba'!

Men om du lyckas fixa till en rss-ruta av "din" typ i mindre version, så vill jag hellre ha en sådan!

eXTReMe Tracker