8 nov. 2007

LEDTRÅDAR till Rosens kronblad

Hejsan För den som vill lista ut lösningen på mitt förra inlägg, har jag några enkla tips och ledtrådar:
1. Den första ledtråden är själva namnet på leken.

2. Spela spelet "Kronblad runt rosen", "Petals around the rose" på snygga hemsidan:

Här kan man "kasta tärningarna" många gånger, och gissa, ända tills man kommer på knepet. :)
Tryck på "Roll dice", gissa, och tryck sedan på "accept guess".......

Rosens kronblad är mycket enkla att räkna ut, bara att plussa ihop, när man väl vet vad det är man ska lägga ihop.

Faktum är att spelet en gång uppfanns just för de skolbarn som inte kände sig duktiga i räkning/matte, men som var kreativa på andra sätt. De verkade lyckas extra bra med att lista ut hemligheten

3. Antalet kronblad kan endast bli ett jämnt tal eller noll.
Man kan egentligen använda hur många tärningar som helst. Eller bara en enda.

4. jag översatte "Petals around the rose" till "Rosens kronblad" för att åtminstone köpa mig lite tid. Gissar att lösningen står på någon sida på nätet, om man letar på engelska sökorden "Petals......" har dock ännu inte hittat lösningen på nätet själv, så det KAN vara en välbevarad hemlighet, än så länge.



5. Här återfinns noll kronblad......




....och på denna bilden blir det 2 st......


13 kommentarer:

Doktorn sa...

*tänker så det knakar*

Aha! Är det inte så att en sjua, om det fanns sådana sidor, förmodligen skulle ha sex kronblad?

Z sa...

Doktorn

Det vet man aldrig
Kolla med "Petals around the rose"-hemsidan, som jag länkar till i inlägget :)

Tuve sa...

haha, jag kom på det, riktigt klurigt och kul! Det tog en stund, får jag erkänna...

Z sa...

Tuve, nice goin'!

Anonymous sa...

Neeeej - jag har lyckats 3-4 ggr i följd ett par gånger och då trott att jag haft mönstret men så skiter det sig.......
Har du ngn mer ledtråd till en trött en?

//ninni

X sa...

Jag misstänker direkt ett mönster genom lekens namn på engelska och dina två bilder. Kul lek.

X sa...

Kontrollerade på hemsidan. En kul lek. Skall låta min son pröva den.

Z sa...

Ninni:

Ännu en gång: lekens namn: Kronblad runt rosen.
Jag kan tyvärr inte säga mycket mer utan att avslöja hur man gör ;)
Titta på DE TVÅ BILDERNA till detta inlägg, de två tärningarna, så blir det lättare.

X:

Kul

Anonymous sa...

Jag gjorde som i ett TVprogram - jag kontaktade en vän och fick så småningom lösningen!
Jag var långt ifrån den på egen hand. Jag försökte med en massa krångliga matematiska serier och det var ju inte i närheten av det jag var inspårad på!!!!!

Jättekul!!!!!

//ninni

Z sa...

Ninni

På ett sätt gjorde du något riktigt smart: Du frågade! :)

Anonymous sa...

KUL! Vi vill ha flera....!

Blue sa...

Jag kom på det... men inte utan dina ledtrådar... spelade spelet på sidan och fick rätt varje gång..

"Congratulations! We have another Potentate of the Rose."

Fick jag till svar efter tionde försöket... så då slutade jag...

Z sa...

Anonym
Tipsa gärna om fler gåtor :)

Blue
Det var inte lätt för mig heller, ska jag säga. Jag listade ut det efter mååånga kast med tärningarna (37, kanske, eller mer), främst efter ledtråden om att det bara kan vara jämna tal eller noll, samt att när det vid ett tärningskast bara blev sexor, så stod det noll.

eXTReMe Tracker