28 nov. 2007

Seriöst spam - would you believe

Hey, you guys! Har ni fått något seriöst massutskick från en okänd någon gång? Inte det? Jag tror faktiskt att jag har blivit förärad just detta fenomen, i arla morgonstund. Av ren tacksamhet, bland annat för tilltalstonen och de riktiga länkarna, tänker jag göra gratisreklam och publicera brevet:

Dear Sir/Madam,
We are an electronic products wholesale . Our products are of high quality and low price. If you want to do business , we can offer you the most reasonable discount to make you get more profits. We are expecting for your business. Please visit our website
< http://www.shijishuma.com/>
Looking forward to your contact and long cooperation with us! E-mail: shijishuma_buy@hotmail.com Our mainly products such the phones, PSP, display TV, notebook, video, computers, Mp4, GPS, xbox 360, digital cameras and so on. Welcome to visit our website!

* Inga barn med akuta sjukdomar,
.
* inga rika arvtagerskor som behöver mitt kontonummer och min identitet för att ge mig miljoner (=> sedan vill de kanske ha en administrativ summa på några tusen pix, => och så hör man säkert inte av dem igen),
.
* ingen som vill förlänga något organ,
.
* ingen som vill göra mig fri från skulder "Dept-free in a day!",
.
* ingen som vill presentera "the most beautiful women on the net!"

* ingen som berättar att jag nyss vunnit på deras miljon-punds-lotteri
(Jay Leno: "Why not just send ONE letter with "You're the winner", to the real winner! It could save lots of time and paperwork!")
.
* ingen rysk/uzbekisk/ukrainsk/litauisk kvinna som vill gifta sig med valfri västeuropeisk Stig-Helmer.....


Det är nästan så att man vill titta in :)
(ok, då! jag tittade faktiskt in, och det verkar vara ett stort elektronik-företag, som säljer allt från laptops till motorcyklar)

SvD om trojanska attacker
Photo source: http://www.freefoto.com/, föreställer Severn crossing, en förbindelse mellan England och Wales.

Förresten, kolla gärna på den nya kristna tankesmedjan ALETHEIA Snygg! Skribenterna är Haggaj, Andy och My Two Cents!

9 kommentarer:

B. i Paris sa...

Språkpolisen inflikar ang. den nya bloggen:

Synd bara att de verkar ha fått transkriptionen fel. Om man vill transkribera ordet ἀλήθεια (grekiska för "sanning") borde en korrekt stavning vara "aletheia" och inte "alethia" (notera epsilon (ε=e) mellan theta (θ) och iota (ι)). Men det kanske finns ett skäl bakom denna mystiska frånvaro.

Charlotte Therese sa...

Z,

Ser att andra "språkpoliser" hann före.... Jag skulle just skriva till dem om detta... :-)

Får f.ö. omkring 10 såna där elektronikspammail om dagen - så jag bara raderar allt sånt utan att läsa det.

Charlotte

Z sa...

Charlotte
jag brukar spärra en massa adresser och domäner hela tiden...höll på att spärra yahoo.co.uk en gång
Men vad hjälper det när jag har skrivit en emailadress direkt på denna webbsida? Då får man visst räkna med att bli attackerad....

Hosanna sa...

*hehe* Kul inläggt!
Bra att du uppmärksammar Alethia.

Charlotte Therese sa...

Z,

Det borde vara väldigt svårt för sökrobotarna att hitta din adress eftersom du inte skrivit den som en länk....

Jag ska prova att ta bort min länk och skriva dit adressen direkt som du. Om det nu kan minska spammet lite. Jag får förutom de tio elektronikmailen flera dussin annat spam om dagen. Tar tid att hålla efter och radera och spärra...

Förresten - vill du förklara snart hur du menade i ditt senaste inlägg i min blog? *nyfiken*

Charlotte

Z sa...

Hosanna
Jag var så glad för detta vanliga reklambrev, och så pass imponerad av deras hemsida att jag hade beställt prylar om jag hade haft råd.
Ville egentligen sätta in en bild på en av deras varor, en motorcykel, men det står copyright på hemsidan, så jag fick låta bli

Z sa...

Charlotte
men det händer inte med mina andra två hotmail-adresser. Kanske scannar spamrobotar efter tecknet snabel-a @, på alla hemsidor

Z sa...

UPPDATERING om ALETHEIA:
Nu har de ändrat till rätt stavning:
Aletheia

Haggaj sa...

Tack b. i paris!

Vi fogar oss. Domännamn får ompekning om några dagar.

//Haggaj, Aletheia

eXTReMe Tracker