16 nov. 2007

Kunde vi inte twingla VARANDRA också?

....om man tittar precis under "Startsida" i marginalen, så ser man en länk, "Blog reactions to my posts" som går till Knuff.se "Länkar till enklabloggen" där det står vilka som länkar till mina inlägg eller bara till bloggen.

Om man kunde se denna lista (kanske de fem senaste elementen) UTAN att behöva klicka på länken.....
...........så vore detta ungefär som en TWINGLYFUNKTION mellan oss bloggare. "Länka hit i ett inlägg, så syns en länk tillbaks till dig i marginalen."

Men jag har letat runt på nätet och inte funnit någon lösning. Har försökt lägga in Technorati-sidan som en feed, men den godkändes inte av blogspot. Hmmmm, vad gör jag för fel?

Karin L-V har en typ av knuff-twinglyfunktion, som jag, genom att här länka till henne, testar as we speak. Min länk till henne kanske syns i hennes marginal, i knuff.se-rutan, under rubriken Hitlänkat.
Men då jag botaniserar på knuff.se samt bloggportalen.se, så förstår jag inte hur man kan finna denna funktion, kanske kostar den pengar att prenumerera på, kanske är hon en av ett fåtal utvalda för att testa "knuffandet"

Hur som helst så är jag alldeles för generad för att fråga Karin hur hon gjort; en bloggare vill kanske inte alltid dela med sig av det senaste. Vet ej.

Hoppas någon läsare kan lösa detta i helgen, så att vi äntligen kan få lite CRED för att vi bekräftar andra i bloggosfären!

Börjar själv med att placera mig på Bloggkartan

UPPDATERING: Nuvarande status: Jag har skrivit till knuff-administratören och frågat hur man gör.

Fotokälla: Jag länkar redan till www.freefoto.com på annan plats

Länkar till detta inlägg från:
Ave Maris Stella: Följer Z i spåren

25 kommentarer:

Stefan Green sa...

Fint med dina tips hur man kan förbättra sin blogg. Jag prövar nu också "Bloggar som länkar hit". Hoppas det var ok att jag kopierade din formulering.
Förresten, tack för en bra blogg.

~Karin Långström Vinge~ sa...

HIhi, jag frågade Kyrkoordnaren och fick en kod från honom.

Vet inte om den funkar överallt men jag kan maila den till dig.

Z sa...

Karin
Bara om du känner för det:
enklabloggen@hotmail.com

Stefan
Thanks, man!

Tuve sa...

Strålande tips!

Charlotte Therese sa...

Z

Jag twinglar dig gärna - även framöver!

Den där rutan vore också ett trevligt tillskott - vill gärna ha in den i min blogg!

Kan du maila mig koden?

Charlotte

Z sa...

Hela saken är under utredning idag:
Den lilla rutan länkar till Karin Långström Vinges twinglare, men jag mailar dig koden:

Ett problem med implemeteringen: Koden är anpassad till hennes blogg och vi andra har inte tillgång till knuff.se:s "Export-server"
För att kunna anpassa koden till din egen sida behöver du veta vilken kod din blogg har hos knuff.se.

Jag vet inte min!

Försöker nu att lösa detta.

Under tiden kan du kanske först anmäla dig till Technorati, för ett konto där
(Klicka på min länk "Blog reactions" så hittar du fram till "Join".....etc
Lycka till så länge.

Hosanna sa...

Hallåå..jag vill också vara med men väntar tills ni andra löst alla bekymmer...*ler*

Tuve sa...

Maila gärna koden till mig med!
Allt gott!

Z sa...

Hosanna
under tiden kan du anmäla din blogg hos exempelvis technorati.com för ett konto, så kan du alltid själv slå upp dina "blog reactions"

Z sa...

Charlotte
Jag behöver din emailadress. Maila mig gärna.

Tuve
Skickar koden.

~Karin Långström Vinge~ sa...

Hoppas ni kan lösa detta! :)

Z sa...

Karin
Thanks for all help! :)

Jag har nu, i en kommentar, försiktigt frågat Kyrkoordnaren om detta.
Om hemligheten med export.knuff.se-sidan som är "Forbidden".

Det kanske är lite hemligt det här och han får svara som han vill. Hoppas hela denna fiffiga funktion släpps till allmänheten snart, i vilket fall!
:)

Hosanna sa...

Z; thanks. All done :) Hur kan jag lägga till dig och alla andra?

Hosanna sa...

Hittade knappen....*ler*

Charlotte Therese sa...

Z

Jag mailade dig redan om detta - fick du inte mailet?

Tacksam för tips på hur man kommer åt sin knuff-adress samtidigt!

Charlotte

Z sa...

Charlotte
Nu har jag svarat

Z sa...

Dag, jajamän
Dessutom råkar jag veta att du är en av två som registrerat mig som en favourite på technorati

Per Westberg sa...

Jag funderar och funderar. Hur var det nu jag gjorde? Jag vet att jag bland andra hjälpte Karin med detta.

Men jag hoppas snart komma på svaret. Trevligt är det i alla fall.

LeoH sa...

Som vanligt begriper jag ingenting. Vad pratar ni om? Vaddå, att registrera någon som favorit på technorati? Jag som inte ens klarar av att hantera bloggar.se och etiketterna:-)

Johan Stenberg sa...

Jag sällar mig till Leos gäng. :-)

Verkar som att ni är ute efter pingbacks? Den funktionen har vi redan på wordpress, men det funkar förstås bara till andra wordpress-bloggar än så länge.

Charlotte Therese sa...

Alla,

Jag lyckades ta mig in på Technorati, även om de påstår att min blogg inte är verifierad... Gjorde som det stod - och allt såg ut att gå bra - men...?

Fann lösningen till första delproblemet med koden - hur man hittar det man ska lägga in om den egna bloggen - men det verkar som att det fattas övrig kod - det räcker inte att klistra in en rad och få det att visas.

Det måste alltså finnas kod som visar själva rutan och annan info.

Jag har lagt in det hela på ett annat sätt för tillfället - se spalten till höger i min blogg under rubrik: Hitlänkat-statistik

Men det ser ju tjusigare ut med rutan.... :-)

Per, kanske du kan titta efter mer kod hos dig eller Karin som visar själva rutan?

Charlotte

Z sa...

Leo & Johan
På Wordpress-språk ;):
Jag tänker på ifall man kan fixa en lista med exempelvis "de fem senaste pingbacks-en till min blogg",
Det som ni har med pingbacks under "senaste kommentarer" är också BRA, och på Blogspot har vi inte ens pingbacks! men om man skulle gå ett steg längre och försöka skaffa sig en "twingly-ruta", sådan som Dagen.se och Svd.se har under sina artiklar:

"Bloggreaktioner på denna artikel"
fast oss bloggare emellan:
"Bloggreaktioner på detta inlägg"

Kort sagt: Vi måste börja få twingla VARANDRA :) :)

Charlotte Therese sa...

Bad news:

Den första lösningen stämmer inte - den ger en mycket tjusig rad med rätt antal bokstäver men det är inte den rätta raden.

Så knäckfrågan är fortfarande: hur hittar man sin egen bloggs id-bokstäver i knuff?

Minns du hur du fann dem, Per?

Charlotte

Charlotte Therese sa...

Z,

Fått något svar från knuff-ansvarige?

Jag var också på väg att skriva dit, men avvaktar nu, för det är ju onödigt att flera frågar samma sak.

Du uppdaterar väl om det sen, här eller i senaste inlägget?

Charlotte

Z sa...

Jag har nu skrivit till knuff.se, twingly.se, technorati.com (på engelska) och till en som har en rss-konverterar-sida,
men ännu inte fått svar från någon av dem.

eXTReMe Tracker