2 nov. 2007

Bergström och Josefsson borde stå på 1:a och 2:a plats

När jag såg listan över de 100 mest inflytelserika personerna i Sverige, började jag omedelbums bläddra efter dessa två:

KG Bergström

Janne Josefsson

De visade sig ha platserna 90 och 94. De kan fälla regeringar, avgöra val, göra de kaxigaste uttalandena om allt möjligt, och får idel lovord hela tiden av alla. Det är helt ok att vara sådan, orädd etc...."Neutralitet" och försiktighet är två ord de aldrig hört talas om.
Men de får alldeles för mycket tid i tv-rutan. Båda två. Man ser hela tiden just deras ansikten, så fort man slår på dumburken.
Blir enformigt i längden. Jag säger inte att de borde sluta, bara ta en paus på några månader.


Finns där inga andra duktiga?
Är KG och Janne de enda som håller måttet idag?
Det är viktigt att det finns journalister som ställer massor med jobbiga frågor till makthavare, men gärna OLIKA journalister, med olika syn på saker och ting.

Ps. Apropå inflytande: Johans De Heligas Samfund är visst en av de mest länkade bloggarna i Sverige. i kategori: övrigt - religion (bläddra ner i pdf-filen Twingly Report Sweden).
Källa Enligt min humla (som är en av de mest länkade i nöjes-klassen.)

5 kommentarer:

Johan Stenberg sa...

Tack för länken Z!

KGB förtjänar all respekt, det tycker jag nog. JJ har jag svårare för.

"Finns där inga andra duktiga?"
-Det gör det naturligtvis. Tex Lars Adaktusson har min största respekt. Liksom Stina Dabrowski.

Det verkar dock vara viktigare för många att bli känd än att göra ett gott journalistiskt arbete. Många tar genvägen genom "den avslöjande skandaljournalistiken" för att snabbt göra sig ett namn. Där tycker jag att JJ hamnar i samma dåliga sällskap som tex politikerbloggen.

Eva-Maria sa...

Tycker Johan är lite orättvis mot Janne Josefsson. Är han inte en person som verkligen står på de svagas sida och verkligen visar medkänsla och törstar efter rättvisa?

Har aldrig uppfattat honom som en som bara vill synas. Det beror på hur man väljer att uppfatta folk hur de ter sig i ens ögon. Ingen är ju helt och hållet god.

Beundrar Jannes klarsyn, mod, vilja och rättframhet. Fler sanningssägare behövs som är obekväma.

Han tjusas nog av framgången också men det skulle jag nog också göra om jag vore i samma position. En som tycks mer ödmjuk kan ju bara vara bättre på att dölja sin makthunger. (Vår statsminister?)

Hosanna sa...

Fast jag har delade åsikter om Janne...måste jag erkänna. Har man en verklig bild rörande något av hans reportage så kan vinklingarna ibland bli för skrämmande.

Jag hoppas att jag inte möter honom vid min grindstolpe!

Kristina sa...

Hej Z!
Ville bara meddela att jag har skrivit det där inlägget på min blogg nu som vi ev skulle diskutera lite kring. Kika gärna in om du har lust!

Z sa...

Tack! jag har läst både ditt och Jakobs inlägg och jag är dålig på att hantera flera frågor i taget kring kvinnorprästfrågan (och även kring andra ämnen), måste jag erkänna. Men det betyder inte att jag inte läst. Jag kommer nog att kommentera någon punkt du har satt upp.
Under tiden hoppas jag att fler läser ditt inlägg :)

eXTReMe Tracker