21 nov. 2007

Drömmer om en ny psalmboks-utgåva.....

....egentligen önskade jag och många andra att katolska psalmboken Cecilias nya utgåva skulle vara ute idag, eller helst förra året! Kommer ihåg att man kunde beställa den redan 2005.....Suck. En person som hört mer om processen säger "Please, don't mention the war...." då jag och mina vänner frågar hur det går. Att bokutgivningen behöver våra, och helgonens, förböner, är ett........ understatement!

Som jag har förstått handlar det knappt ens om formuleringar i nya Fader Vårs/ Vår Faders ena rad: "Utsätt oss inte för prövning"
....utan om en seg och petnoga process i genomgången av de liturgiska delarna: Mässans avdelning i boken.

Men under tiden har jag hittat lite noter och text till några nytillkomna psalmer/sånger. Let me present this link to You: KLN - Katolska liturgiska nämnden ◊ I VÄNTAN PÅ NYA CECILIA ◊

Bilden: Om jag har förstått rätt så blev Cecilia visst kyrkomusikens skyddshelgon på grund av ett missförstånd: Det skrivs tydligen att hon "Sjöng i sitt hjärta" då hon var på väg mot sitt martyrium (att bli avrättad på ett torg i Rom). Men att "sjunga i hjärtat" betyder egentligen kanske "bara" inre glädje. Men hur som helst så ber hon nog för vår musik ändå.
picture source
Nedre bilden kommer från Katolska liturgiska nämnden

Dagen: Musik öppnar själens dörr


Andra som reagerat på detta inlägg:
En kvinna (De heligas samfund)
Picture source 1: http://www.viarosa.com

4 kommentarer:

Johan Stenberg sa...

Bra att du upplyste om den nya Cecilian. Jag var på vippen att köpa ett ex, men nu väntar jag nog tills den nya utgåvan kommer. :-)

Z sa...

Dagsfärskt citat från fader Bernard:
"hoppas den trycks inom femtio år".....
;)
Själv väntar jag med stor spänning på de nytillkomna (men ofta medeltida) sångerna från Frankrike, Italien, Polen....

Charlotte Therese sa...

Johan,Z,

Jag trodde gamla Cecilia var slut på förlaget. (Det var ju en av anledningarna till nyutgåvan.)

Har den inte själv (har dock flera svenskkyrkliga psalmböcker i olika utgåvor) - så jag skulle gärna vilja ha den gamla.

Är skyldig till några psalmer i den nya - så jag hoppas en dag få höra dem i det sammanhang de är skrivna för.

Men säg nu inte att det ska ta 50 år...?

Vi har fått tjuvlyssna till några axplock redan i församlingen. Det gav verkligen mersmak! Det finns mycket nytt där som är bra!

Det finns ju alltid lösblad och kopieringsapparater i nödfall, om detta skulle dra ut på tiden mycket länge till.

Tycker ändå att det är skandalöst av de Vatikanska petimeterherrarna att hålla Sveriges katolska kyrka psalmfattigare än vi behöver vara -under så många år som det redan rör sig om.

Fy skäms!

Nu ska kanske "nya" tridentinska liturgin petas in där också?

Och sen ska kanske psalmernas renlärighet checkas av utifrån de nya (fullständigt absurda) reglerna...?

Hoppas verkligen inte. För det lär fördröja det hela med ljusår.

Nya Cecilia skulle ha varit tryckt för ganska så exakt två (eller tre?) år sen - lagom till advent... Tänker på det varje år vid den här tiden... Börjar bli en tradition - av avsaknad.

Charlotte

Z sa...

Charlotte

Hoppas de sätter upp de flesta psalmerna på nätet så att man kan printa ut själv, plocka fram guran, kompa lite ackord, nynna, sjunga, beaknta sig med de nya sångerna, etc....

eXTReMe Tracker