13 nov. 2007

Analys av två små artiklar - om mobbning

Hej
Jag tänkte bidra med lite erfarenheter, som jag fått från tråkiga tider av utfrysthet i grunskolan. Men det är alltså inte mest synd om just mig. Vem har inte känt sig mobbad/utanför vid något tillfälle i livet? Vi människor har våra mest otrevliga sidor, och därför sker dylikt.

Jag har upptäckt att vissa erfarenheter av lidanden, senare kan visa sig nyttiga. Man blir en känslig radar, läser av sociala spel och förtryck lite snabbare, och kan sätta in åtgärder. Man kan också lättare utröna vilka instinkter och system som ligger bakom ett visst handlande, så att man kan skilja på beteende och person.

* Tänkte idag, i mån av tid, försöka att, enbart genom läsning av två artiklar, ge vissa tips om vad som kan ha hänt i ett fall där en riksdagskvinna för miljöpartiet nu lämnat in avskedsansökan. Hon anser att hon blivit illa bemött och mobbad av partiledningen pga sin starka pacifism. Samt upplevt sig förlöjligad så fort hon framträtt.

Detta kan vara sant, eller bara ett sätt att krångla till saker och ting, skada en organisation, sådana människor finns också. Riksdagskvinnan kanske utelämnar några viktiga detaljer, så jag läser vidare.....

* .....Mikaela Valtersson (mp) svarar direkt i Svd: "Hon [Karla Lopez] har inte klarat sitt riksdagsuppdrag"
Nu är jag mer uppmärksam. Jag förstår att anklagelsen mot miljöpartiet var grov, men Valterssons motanklagelse om att missköta ett riksdagsuppdrag behöver väl OCKSÅ understödjas av argument?

Ok....letar i artkeln....hmmmmmm...
Här är resten av artikeln:

"Mikaela Valtersson uppger att hon kontinuerligt haft samtal med Karla López [den avhoppade], men att detta inte hjälpt.
- Det är alltid tragiskt när det blir så här, när en riksdagsledamot känner att hon inte klarar sitt uppdrag. Men hon har inte bidragit till vårt arbete och för oss som parti blir det ingen större skillnad.
Karla López anser är miljöpartiet är toppstyrt och odemokratiskt - men också det tillbakavisas bestämt av Mikaela Valtersson.
- Jag tycker det är väldigt högt i tak i partiet och jag delar inte hennes bild.
Hon uppger själv försvarsfrågan som skäl till konflikten, hur ser du på det?
- Försvarsfrågan har aldrig varit något problem i riksdagsgruppen. Vi har ställt oss positiva till fredsbevarande insatser, och hon har inte fört fram någon avvikande åsikt, säger Mikaela Valtersson till SvD.se."

* Jag hittar inte riktigt stället där de konkret förklarar vari Karla Lopez misskött sitt arbete. Inga exempel eller återgivningar.

* "Hon har inte framfört någon avvikande åsikt"
Hmmm igen.... har de aldrig hört henne säga någonting om sin hjärtfråga? Känns som att partiledningen är ouppmärksam. Verkar som där finns ett systemfel i organisationen. Detta kan leda till fler fall av utfrysning.

Att säga att en som känt sig utfryst misskött sitt arbete, brukar vara ett snabbt sätt att parera.
Jag känner inte dessa damer, och kan inget om partiledningar,
men jag tror man ska vara försiktig med att anklaga en fd anställd utan att ha "kött på benen" som man faktiskt visar upp.

Vi får se vad som händer......Hur är arbetsförhållandena i riksdagsgrupperna, egentligen?

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=145131

Härifrån kommer fotot

6 kommentarer:

Hosanna sa...

Jag hoppas att du följer upp det här för jag har lite samma reaktioner som du.

Återkommer kanske i ämnet om jag orkar.

Dag Selander sa...

Det här är nog bara ett av många exempel på hur det går när man inte håller sig inom ramarna för en politisk eller motsv. organisation.

Det börjar alltid med utfrysande som leder till utanförskap som gör slut på historien.

Paralleller finns det gott om i kyrkliga och frikyrkliga sammanhang. Det gäller att hålla sig inom ramarna...

Z sa...

Dag

Jag tror det är bäst för miljöpartiet om man utrededer arbetsförhållandena.

Allmänt: Mobbing uppträder oftast där arbetsuppgifterna inte är klara och avgränsade.

När man prickat av ett antal punkter aka man anses vara färdig med jobbet för dagen/veckan.

Jag kan tänka mig detta problem i t ex frikyrkor: man förväntas vara en eldsjäl, men vad är en eldsjäl? När har en eldsjäl gjort sitt för dagen? man kan alltid pracka på extrajobb på en eldsjäl: De ska ju vara redo för allt.

Det där med åsikter används sedan som ett svepskäl. Jag tycker att man ska koncentrera sig på det konkreta, samtidigt som man allmänt kollar vilka som är lite extra irriterande för omgivningen.

Johan Stenberg sa...

Typiskt mp verkar det som. I Umeå lämnade nyligen flera miljöpartister kommunfullmäktige eftersom de blev mobbade av partikamrater.

Men inte bara mp - jag lämnade själv en styrelsepost i kdu västerbotten eftersom min egen falang mobbade ut motståndarfalangen.

Att det även förekommer i Kyrkan kan vi nog alla intyga. Det värsta är att behandla motståndare som luft.

Z sa...

Mp verkar ha många flanger, medan Kdu kanske har två

Kotterier uppträder oftast där arbetsuppgifterna inte är begränsade uppåt eller neråt. man kan alltid få skäll, if they don't like your face for some reason.

I kyrkan kan man också uppleva detta. Jag försöker hälsa på ALLA, men det är svårt att upptäcka alla.

Kaffepaus sa...

Politik är väldigt mycket mobbing överlag. Ju värre på högre nivåer. Det är mygel, falangbildning, röstfiske, "mutor", ömsom kliande ömsom dolkstötar i ryggen...

Varför? För att politiker är maktmänniskor, tror jag. De vill nånstans och de är/måste vara beredda att göra vad som krävs för att komma dit.

Självfallet finns det goda politiker och "grader i helvetet" så att säga, men de som kommer fram och "blir nått" har i de flesta fall fått gå över en hel del lik. Reinfeldts väg till M-toppen var inte vacker, och han har fått betala för det i form av tapp av mycket gammelmoderat kompetens. Därav det taffliga regerandet och mediahanteringen t ex.

eXTReMe Tracker