12 nov. 2007

Monday....Head Of The Week....

Skulle gärna vilja skriva något nytt nu efter helgen, men har inte haft tid. Och så tryter fantasin. Tycker också att dekorationsbilden till förra inlägget är så fin, att jag velat ha den överst i några dagar. En last jag har är att jag är så supernöjd med min bloggdesign (förutom att radavståndet av någon anledning inte är konstant).
Men de som står för den är till största del fotograferna som tagit de olika fotona, som jag bara hämtat från google bilder. Mitt samvete säger att jag i fortsättningen alltid ska hänvisa till närmaste fotokälla för bilden ifråga.
Dessutom kan väl copyright-ägare lätt få tag på mig, på samma sätt som bedragare utnyttjar den som lämnat för mycket info om sig själv på nätcommunities. Man tänker: Skulle man, i verkliga livet, gå omkring, på gatan, bussen, snabbköpet etc, och ropa ut sina uppgifter i megafon? ;) Nej. Men på t ex facebook och bloggar glömmer folk detta och blir godtrogna.

UPPDATERING: Fotoakuten har open-source-foton (utan copyright; bara hämta, men länka till deras hemsida någonstans i bloggen)
http://www.fotoakuten.se

6 kommentarer:

Johan sa...

Designen är prima och innehållet också!

Finns det open-source-foton ungefär som det finns open-source-program? Dvs finns det speciella sajter på nätet där amatörfotografer kan lägga upp bilder med avsikten att användare världen över skall kunna ladda hem, använda, eventuellt redigera och sprida vidare foton?

Z sa...

Thanks, pal!

Doktorn påpekar att mitt fotolänkande kanske inte gör någon juridisk skillnad; man bör egentligen fråga upphovsmannen först, men ja' pallar ju inte vänta ut en massa svar....

Ska spana på google efter några open source photos

Dag Selander sa...

Z: Googlefotona utan (c) är det bara att använda; fast man kan ju (själv brukar jag göra det) lägga in resp fotos URL, källan alltså.

Annars har jag märkt att (c)foton vid förfrågan inte sällan ges tillstånd, med glädje. (Men det tar ju tid att vänta)

Z & JOHAN: Vilka karaktersieras som open-source-foton? De som ligger på öppna operativsystem, eller?

Z sa...

Dag
Ok, jag håller tassarna borta från dem som har märket 'c' eller 'copyright'

http://www.fotoakuten.se/
består av
s k open-source-foton. Utan rättigheter till mångfaldigande.
Det enda de vill, är att man anger deras hemsida som källa :)

Hosanna sa...

Själv lägger jag in egna bilder *och slår mig för bröstet för att jag är så genompräktigt duktig* ;)

Z sa...

Hosanna
men du gör ju jobbet själv :) Fint.

eXTReMe Tracker