14 nov. 2007

bön inför plåtning

Oj,oj,....vad alla människor gillar att fotografera. Jag känner nästan ingen man, och väldigt få kvinnor, som inte säger sig vara experter på fotografering ;) Denna syssla är högt älskad. Många är duktiga och numera är också mobiltelefonernas kameror proffsiga.

Jag har förut frågat mig hur jag ska kunna lägga in snygga bilder utan dåligt samvete. Johan undrade om open-source-foton, dvs foton utan copyright-tillhörighet
Tips:
När man slår upp ett sökord i Google bilder, så kan man skriva till "open source" / "open source photo". Exempel:

cat "open source"
eller
airplane "open source",
sunset "open source"

.....annars kan man gå in på www.fotoakuten.se

Söker man vanligt på google (inte bilder, utan nätet) med sökorden "open source photo" så får man upp många hemsidor, där man ska ha konto och logga in.
UPPDATERING: Kolla in www.freefoto.com

I sökandet stötte jag på en liten bön för världens fotografer:


The Photographer's Prayer
.

Oh, God, as I bring my subject into focus and prepare to make each portrait, never let me forget that I'm creating treasures
for some family, a keepsake for loved ones...Make me sensitive
to the qualities and virtues of others, that I may draw out into
the light, the beautiful radiant belongings of their hearts....
.


Help me, oh Lord, to be an artist, collecting the beauty of every
soul, the glow of youth, the wisdom of age, the gentleness, the
laughter or tears of each life that is precious in thy sight....
Deeper than a means of livelihood, give me the perspective
to see my photographer's art as a service to others, making
life richer and more memorable.
.


And, dear Lord, between the lights and shadows, the ups and
downs and the rolling years, keep me from getting out of focus
or off center, so that my life and work may be framed with
dignity and colored with contentment.
Amen
.

(author unknown)



5 kommentarer:

Johan Stenberg sa...

Tack för tipset!

Igår fick jag ett mejl från en tidskrift som skall trycka en av mina artiklar. De ville ha ett foto på mina försöksorganismer. Nu får jag alltså ångra att jag aldrig tar några bilder - för jag har ingen bild som jag kan skicka till dom.

Får kanske testa att söka på Galerucella "open source".

Z sa...

Johan

Bra.
Testa också gärna superba:

www.freefoto.com

Både som Google-sök och Google-bildsök

Charlotte Therese sa...

Z,

Varför fotar du inte själv?

Du har ju sinne för skönhet - tror du skulle bli en bra fotograf...

Fin bön!

Charlotte

Z sa...

Tack, Charlotte
har inte känt hittills att jag haft råd att köpa en ordentlig kamera-mobil,

men vänta bara... ;)

Charlotte Therese sa...

Z,

Det finns hyfsat billiga och bra vanliga digitalkameror också... :-)

Charlotte

eXTReMe Tracker