18 nov. 2007

I klimatfrågan - Tänk på dem som inte kan flytta

Tänkte på det här med att vissa forskare inte tycker att man ska kinka i onödan över den allmänna temperatur-höjningen på jorden.
Nehej, varför inte det?
Jo, för att vi ju kommer att få det behagligare här uppe i Norden. Visst, somrarna kommer att vara lite väl varma, och det blir kanske inga snöiga jular ens i Stockholm, men å andra sidan får man odla vindruvor ända upp mot Uppsala om några år....Samt att man slipper köpa en massa tjocka och otympliga vinterkläder.

Well, that's fine and dandy....
Men har de tänkt på hur pass kortsiktigt och bortskämt det låter? De allra flesta människor i världen är så fattiga att de inte kan flytta norrut, och de bor i HUVUDSAK i zoner där de om några decennier kan erfara:

Solgass på 50 grader C nästan varje dag.

Många fler naturkatastrofer i form av orkaner och översvämningar.

Ingen chans att flytta därifrån och ingen asyl i Skandinavien, i alla fall.

Så, visst är jag glad om norrlänningar kommer att slippa frysa, men detta uppväger ju inte alls alla nackdelar för den största delen av Jordens invånare.

Relaterade länkar:
Dagen, Dagen, Svd, Svd (Rolf Gustavssons kolumn), DN, Sydsvenskan

Photo source, bilden visar Aralsjön, som minskat till mindre än en tredjedel av sin yta från 1960-talet, pga att man dränerade den på en av dess floder (ändrade helt sonika riktningen, genom mycket arbete)

10 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Du tar upp ett pinsamt synsätt som även jag har omfattats av. Det är otroligt att man/jag kan tänka så fanatiskt kortsiktigt.

Jorden är en världsvid gemenskap, oavsett religion, etnicitet eller nationalitet, likaså kyrkan.

Z sa...

Jónatan
Jovisst är man bekväm av sig.
Jag försöker tänka lite på de fattiga under bordsböner, så att jag åtminstone gjort detta någon minut om da'n. Men, det är ju så svårt att få tummarna loss.

Johan Stenberg sa...

Alla räknar med ett mildare Norrland, ett regnigare Bangladesh och ett ännu hetare Sahara. Jag tror att förändringarna blir mer svårförutsägbara än vad vi kan föreställa oss.

Jag är också mer hoppfull om människans möjligheter. Vi har alltid varit väldigt anpassningsbara - inte bara i den svenska rika nutiden.
Se förresten:
http://www.erixon.com/2/blogg071118.htm#47

Ändå är jag den första att acceptera en fossilfri, och varför inte köttfri livsstil.

Z sa...

Jo, då är det bäst att de som har det svårast kring Sahara snabbar på med sina mutationer och gene fitness.

Ironi åsido:
Det Dick inte tänker på, är att stora djurarter är svårare att få tillbaka än t ex insekter. Om man t ex sprutar en massa DDT-gift kring en sjö, så kommer myggorna tillbaks om ett tag, men kanske inte grodorna.

Större djur än insekter är mer komplicerade för naturen att utveckla
(Denna insikt kommer bl a från min mosters man i Budapest, som varit på åtskilliga grod- och paddjurs-räddningar ;))
Det är just därför som det finns måååååånga fler insekter än däggdjur i världen.

Synd att Dick inte har någon kommentarsfunktion.

Kul att du använder cykeln så ofta, förresten.

Kaplansgården sa...

Ja, det låter oerhört borskämt, dessutom är dt så att det är fantastiskt fin med årstidsväxlingarna och de flesta av oss önskar väl ädå vita jular och de festa av oss vill väl inte att Italien skall förvadlas till ökenlandskap om 40 år

Johan A. Stenberg sa...

Nu avviker jag lite från ämnet här, förlåt.

Ville bara säga att den mänskliga anpassning jag tänker på inte är evolutionär; jag är inte så särskilt orolig för ökad misär eller massdöd av människor. Fattigdomen i världen är lägre än någonsin och den kommer att minska även i framtiden (säger profeten Johan, hehe).

Du underskattar amöbor och insekter Z - bara för att de är små så är de varken outvecklade eller enkla. De har en lika lång evolutionär historia som alla andra nu levande organismer. :-)

Jo, några grodor kommer att försvinna, tyvärr. Men det är inte onaturligt - det är en väldigt samhällsvetenskaplig syn (tycker jag).

Z sa...

Johan
Ok, rephrase,
visst är amöbor och insekter välutvecklade: framför allt FÖRÖKAR de sig snabbare än stora djur.

Det är nog lite lättare att utrota en vargstam än en myrstack.

Johan Stenberg sa...

Z,
Jag skulle kunna "bråka" hur länge som helst om detta - och det gör jag också med mina studenter. :)
Jag lägger ner nu istället.

Istället håller jag med i själva moralfrågorna - låt oss minska vår bulemiska konsumtion av (natur)resurser, och låt oss alla solidariskt ta ansvar för att alla människor och djur kan leva värdigt.

Hoppas alla kommentatörer är redo till den livsstilsförändring som krävs: Alltså - sluta klaga på Mr Bush och kör bilen till skroten istället mm!

Kaplansgården sa...

Förfärligt så många stavfel det blev i det förra inlägget!

Z sa...

Kaplansgården
Ibland är det glapp i vissa tangenter ;)

eXTReMe Tracker