1 nov. 2007

Istället för fler mattelektioner? Är detta vad barnen behöver? Verkligen?

.
....men nu får hon allt ta och lugna ner sig några hekton, fotografen Elisabeth Ohlson Wallin.... Tydligen har hon någon typ av utställning, där katoliker och pingstvänner likställs med våldsverkare och nazister. Nu är det visst något sorts obligatorium för skolklasser att, på lektionstid, besöka den.
Bla bla bla, yada, yada, yada, hon har konstnärlig frihet.....etc....etc..... snicksnack...o tjafs....

Mitt i denna lavin av politisk tidskrävande floskeltävling kommer en fråga:
Man märker på universiteten att eleverna har skriande brist på kunskaper i matematik, och att detta ger dem bland annat dåligt självförtroende. Behöver de inte, istället, fler lugna lektioner där de kan meditera kring räkneuppgifter och problemlösning? Regeringen basunerade ut detta för bara någon vecka sedan.

Sätt in fler tysta meditativa mattelektioner istället för all denna högpolitiska och hetsande* sk "kultur" till eleverna! Idag! Ungarna behöver lugn och ro, för att kunna tillgodogöra sig kunskap.
Sådana här hetsande utställningsbesök tar masssor med dyrbar tid från barnens utveckling inom naturvetenskap. Skäms på er, regeringen!


(Uttrycket "lugna ner sig några hekton" har jag lånat från Kristin.)

* ....hetsande bl a mot skolkompisar som råkar tillhöra kyrkor. Är detta verkilgen nödvändigt? Brinnande viktigt? Come on! Lägg av!

9 kommentarer:

Zelda sa...

Kan det här vara svenska motsvarigheten till rondellhundarna tro? Jag menar, fotot man får se i artikeln är ju något så provocerande.

Personligen så tror jag på konstnärlig frihet, men att fylla en buss med skolungdomar till att obligatoriskt se på utställningen känns väldigt absurd. Jag hoppas då isåfall verkligen att utställningen för med sig en debatt om att se kritiskt på det kritiska, och inte bara är till för att stryka de som pekar på kristna som homofobiska över håret.

Dock så är jag tveksam till fler mattelektioner, och anser att vi lika gärna kan plocka ut matematiken ur skolsystemet ;)

Z sa...

zelda
;)

LeoH sa...

I kväll kommer du inte bli glad åt mina planerade inlägg. De kommer inte att handla om matematik.

Maria sa...

Jag blir så trött.

Varför är det aldrig någon som - tar bladet från munnen och påpekar det ringa konstnärliga värdet i EOW bilder???? Det är ju rent undermåligt ur estetisk synvinkel. Som plakatmåleri ungefär. Inte ens genremåleri av typen Karl XII likfärd är lika uselt.

( I rättvisans namn, någon har faktiskt försökt,men det är är liksom marginellt i sammanhanget - eftersom det var en konstvetare och texten publicerades i en icke-Stockholmsbaserad tidning och konstvetaren var inte politiskt korrekt trots att vederbörande inte var kristen!).

Serrano - aktuell på kulturen med Caravaggioinspirerade tavlor som problematiserar och komplicerar- är ju åtminstone intressant och tankeväckande och en rasande skicklig konstnär, men det här. Man baxnar!

Jag avskyr allt som liknar moralisk panik men skulle i dessa tider bra gärna vilja ha förslag på vad man kallar motsatsen till moralisk panik.

Klokhet? Omdöme?

Vishet och mognad förstår jag att man bara kan drömma om.

Maria

Z sa...

Maria

Egentligen vill man överlämna konstämnet åt konstnärer och konstvetare, men ibland känner jag att barnen/eleverna inte får den ro de behöver.

Andres Serrano kollade jag in någon gång på konsthallen i Malmö, och det han gjort ser riktigt vackert ut, även om det i högsta grad är kontroversiellt.

DirkG sa...

Är det inte snart dags att visa upp en photoshop-utställning av Elisabeth Olhson Wallin knullad i röven av kamel. Det skall ungar se, det enda som är gott nog.

Z sa...

Dirk
Då sänker man sig till hennes nivå. Det var inte det jag var ute efter.

kristin sa...

Bra rutet! (Strinberg) Måste säga att du är enastående rolig att läsa min kära Z! Och tillika klarsynt och "enkel" !

Måste också erkänna att jag i min tur lånat uttrycket (Lugna ner sig några hekt)från Pippi Långstrump. Hon har varit en förebild sen jag var liten och känns som en halvsyster nästan. Kanske tvillingsyster till o med... för vi tänker och gör lika, lika bakvänt o halvtokigt men jätterätt, båda två.
Kanske finns det egentligen pippi-trillingar för du är ju lite småtokig och galen sanningsägare Du med?!
:)

Z sa...

Kristin
Tack!
Kul låter det i alla fall (uttrycket)

eXTReMe Tracker