19 sep. 2007

Tvivel hos ateisten Ortmark?

Blev så glad då jag såg Nyhetsmorgon på TV4 häromveckan.

Förläggaren Eva Ortmark presenterade sitt nya bokförlag Fri Tanke,
samt första boken
Brev till en kristen nation

"Det är viktigt att religionen belyses kritiskt i skolundervisningen"
De - hon, Björn Ulvaeus & Christer Sturmark - ska visst ge ut en massa religionskritiska böcker. No news there.

Men det nya var ett litet erkännande.
Redan då intervjun började tyckte man sig höra lite... eh..osäkerhet (kanske bara något jag inbillade mig) kring ateismen, men eftersom Ortmark på något sätt trodde att rationellt tänkande gick emot Gudstro i sig, så förstår jag varför hon inte riktigt gav någon slagkraftig agitation. Nej, hon var lugn och ingav ett sansat intryck.

Nu kommer det intressanta:

"Jo,....jag ...har.. ju också....tvivlat i min... ateism...."
mumlade hon fram,
nästan viskande vid ett tillfälle. (Om jag minns rätt hade programledaren frågat om tvivel var exklusivt för troende.)

Det är alltså inte bara troende som tvivlar, utan även ateister gör det. Stundtals.
Kul :)

Till råga på allt visar det sig efter Scandic-bibel-affären att.....
.......det tydligen finns kristna/troende/religionsvänliga bland personalen, hotelldirektörerna och ägarna..
(Något man glömt i debatten)

Här gick man omkring och trodde att de flesta kände sig kränkta pga att det finns biblar i byrålådorna på hotellrummen.....
.....men de flesta kanske istället saknar dessa böcker. Ser man på.
.

8 kommentarer:

Anonymous sa...

Det är inte konstigt att även ateist kan tvivla, särskilt om man haft en religiös uppväxt... när man väl komemr fram till att gud inte kan vara både allsmäktig och allgod samtidgt och sålunda inte kan finnas, så ställer man sig förr eller senare frågan: "var min uppväxt verkligen helt bortkastad eller finns det ett uns av sanning i det jag fick lära mig då?" och så inser man att människor ljög för att de trodde det var rätt och så försvinner tvivlen.

Z sa...

Anonym
Välkommen!

Jo, det kan vara så att folk ljög för en: De kanske inte trodde själv egentligen.
Och troende är inte säkra heller.
Annars kan ju många av dessa som berättade att Gud finns FAKTISKT tro det själv, tro't eller ej ;)

Men man får bestämma sig för en sanning som man kan leva med och dö med.

Det går inte att resonera sig fram till, jo till en viss gräns, men sedan är det vad man bestämmer sig för som gäller för en själv.

sadhusangananda das / Jakob Roos sa...

Speciellt sådana däringa offensiva ateister, som Sturmark och hans kumpaner tror jag tvivlar väldigt mycket. Fanatism är ett vanligt symptom på någon som tagit åt sig en filosofi med intelligensen, men inte med hjärtat.

Z sa...

sadhusangananda das

Välkommen!

Nej, du har rätt. När man har ro, lugn, och övertygelse i sin åsikt, behöver man inte vara så aggressiv. Då är man ju trygg.

Ok, jag tycker att jag hört en del debatter är Sturmark givit ett respektabelt intryck, det medger jag. Och han skriker inte, höjer inte rösten.

Men jag har synpunkter ifall man bemöter alla kristna och troende som fundamentalistiska kreationister / terrorister.

sadhusangananda das / Jakob Roos sa...

Är inte du kreationist?

Z sa...

Jo,
till den grad att jag tror att Gud har skapat universum, men
jag tror också att han skapat evolutionen.
Med detta verktyg skapar han ständigt vår värld.
Gud har skapat alla fysikaliska lagar också, tror jag.

Fredrik Bendz sa...

Ateism är ju i sig tvivel. Hur kan man tvivla på sin ateism? Tvivla på tvivlet? Öhh...?

Z sa...

Fredrik
Tja...man kan ju tvivla på att ateismen är sann...liksom man kan tvivla på att religioner är sanna.

eXTReMe Tracker