10 sep. 2007

IKONMÅLAR-BOK på Lunds stadsbibliotek imorgon kväll


Imorgon, tisdag 11 september , kl 19.00 kommer körsångs-vännen och ikonmålaren Lars Gerdmar presentera sin bok "Ansikte mot ansikte".

Plats: Lunds stadsbibliotek

Bland annat har Lars målat altartavlan i S:t Thomas kyrka. (den på bilden är en annan av Lars' tavlor)

Citat från en presentation hos bokförlaget Sekel:

"I boken "Ansikte mot ans
ikte. Om de heliga ikonerna" får vi så inte bara bekanta oss med en bildkultur snart 2000 år gammal, inspirerad av egyptiska mumieporträtt och sublim grekisk-romersk konst, utan i lika hög grad med de sätt på vilka ikonerna som verk betraktade är uppbyggda, deras andliga budskap och funktion, hur de kan tolkas i förhållande till tradition och nutid och hur det i praktiken, steg för steg, går till att måla en ikon"


2 kommentarer:

Maria sa...

Jätteroligt att du uppmärksammar detta. Jag hoppas att riktigt många kommer och lyssa på Samuel Rubensson och Anton Geels

Boken är otroligt vacker och nog måste väl detta bli årets julklapp - jag menar om nu bakmaskiner och hemmabioanläggningar kan bli det!

Maria

Z sa...

Maria
:)

Tyvärr har jag feber men om jag mår bättre ikväll kommer jag till presentationen.

eXTReMe Tracker