17 sep. 2007

Nyttomaximerare med optimala planer

Det här inlägget har jag ruvat på länge..... ;)

Jag kanske är en realdeal tråkmåns, men...

....jag har väldigt svårt att intressera mig för när någon berättar för mig hur optimalt, praktiskt och bäst de har ordnat saker åt sig själv. En väninna från kören (som jag annars gillar :)) brukar mala på om att hon köpt de allra bästa varorna, blommorna, exakt det perfekta församlingssals-bordet ("som kyrkoherden hade MAGE att inte orka ta emot! Vadå inte tid???? För mitt fina bord????"), fått de bästa ersättningarna för diverse skador......etc......suck. Hon och de flesta gelikar blir dessutom väldigt ofta besvikna:
på produkter, resor, detaljer, det som är det minsta opraktiskt......
.......har de tänkt på det?

Ni får ursäkta mig, men jag blir allmänt lite misstänksam när folk noggrannt berättar om att de vill ha det allra bästa av precis allt. (Materiellt, jobb, hus, trädgård, resor, exakt rätt dykarresor, etc..) Till och med sina pilgrimsfärder och retreats har de blivit extremt noggranna med för att kunna skryta om.

Det är just därför jag har svårt att läsa modebloggar och kändisbloggar där kändisen ifråga blottar sin tomhet genom inlägg som:

"Idag åt vi på hippa restaurangen X, ansjovis, kaviar och hallonparfait.
Sedan: Ett hemligt mediamöte. Jag hade dessa kläder på mig (foto).
Ska träffa chefredaktören Viggo Cavling för ett nytt projekt i en stor nöjestidning.
Nu: Snabbt iväg till Spy Bar."

Och så får de massor med kommentarer. Många gillar sådant, så jag är nog en liten outsider.

Här kommer en läskig uppmaning (vet inte om någon någonsin yppat den förr):

Man behöver inte ha det bästa av precis allt

Denna strävan kan göra en till en lite tråkig personlighet. Socialt blir det lite mer spännande om inte allt är förköpt och genomplanerat för bästa möjliga upplevelse.
Däremot kan jag tycka att det är roligt om nöjes- eller modeskribenten puttar in lite skvaller, lite samhällsspaningar, satir....... Då kommer kryddan och "zesten" som tv-kockarna så ofta nämner.

Göran Skytte skriver idag om de bortskämda barnen till dem som jobbat fram välfärdssamhället. Vi tar mycket för givet idag.
"allt ditt är mitt, men du har ingen rätt att kräva något av mig."

Tack och lov verkar inte Skytte vara med i nyttomaximerings-gänget.

Översta bilden: En juicepress av Philippe Starck
Nedan: Maseratis bumerang-baklyktor

7 kommentarer:

anna sa...

Du har helt rätt! Livet handlar om så mycket mer än materiella ting!

Hosanna sa...

Här vinkar en outsider till dig. Platt och intetsägande är min bedömning av att konsumera det största och bästa och frottera sig med de högröstade, högbystade och vackra.

Skytte var som vanligt klarsynt i sitt inlägg och vem vet... kanske gästar han din blogg, iklädd casualwear medan han zippar på en latte (eh knappast) och med bullrande stämma meddelar att han är sen till ett annat viktigt möte med spännande och framgångsrik personlighet. *asg*

... då skjuter besöksräknaren i höjden... *ler*

Z sa...

Anna
Välkommen!

Hosanna:
Jag kan alltid drömma om besöksräknarboosten ;)

Eva-Maria sa...

Du är så klok Z! Får en att känna att man duger. :)

z sa...

Eva-Maria
Tack!

Fröken sa...

Amen på det!
Till punkt och pricka håller jag med dej!
/Fröken

Z sa...

Fröken Underbar
Thanks!

eXTReMe Tracker