24 sep. 2007

SSCCHH.....Ljud från livmodern?

Forskare har kommit på att barn med hyperaktivitets-syndrom, t ex AD/HD är bättre på att koncentrera sig och läsa läxor då de hör tv-brus.

Intressant....... Jag kommer att tänka på Fredrik Lindströms programserie Värsta språket, där han i ett avsnitt undrade varför man i princip överallt i världen säger "SSchhhh!"
då man vill att folk sänker ljudnivån. En teori var tydligen att det är samma ljud som man hör då man är i mammas mage, ljudet i livmodern, att man undermedvetet kommer ihåg detta och att det känns lite lugnande.

Kanske är lite brus överhuvudtaget lugnande för den överaktive. T ex från tv-n.

Intressant

10 kommentarer:

Aleph sa...

Jo, intressant. När man tröstar ett barn är det ju också vanligt att man automatiskt klappar det på skulderbladet (ofta också med ett lugnande "scchh... scchh... såja" för den delen). De där klappningarna ska påminna om hjärtslagen i livmodern, har jag hört någonstans.

Z sa...

Aleph

Åhå,
klappandet också, alltså.
häftigt!

Charlotte Therese sa...

Z,

Det verkar som att överaktiva (och en hel del andra?) inte klarar av att möta sig själva i tystnaden.

De dränker den i ständig musik, radioprat, tv etc.

Varför är annars ipodar en sådan säljsuccé?

"Akta er för tystnaden" - signalerar världen - för släpper ni in den kommer ni inte att vilja ha vårt lugnande oväsen längre...

Det är inte särskilt bra för "marknaden" med någorlunda harmoniska människor som klarar sig utan ständiga distraktionsmoment. Som med flit håller sig borta från dem...

Charlotte

Z sa...

Charlotte

Nej, att vara utan stimulans är visst inte trendigt.

Hosanna sa...

*Iiiihhh* Hjälp - jag är otrendig och det värsta är att jag njuter av det också. *ler*

Aleph sa...

Förresten, Z, någon distraktion är ofta lugnande, det är ju känt sedan länge. Jag själv lyssnar på musik, snuttar på te, håller ett öga på bloggaktviteter när jag arbetar.

Med tanke på din egen omfattande bloggaktivitet: kanske ett symtom på samma sak?

z sa...

Aleph
Ja, du, så är det.

Reb sa...

Charlotte Therese:
För mig handlar inte ipoden – som jag bara använder ute bland folk, på tåg och bussar etc – om att fly från tystnaden, utan nästan tvärtom: Att få välja mina egna ljud och inte vara hjälplöst offer för allt oljud och skitsnack som man går och blir marinerad i på stan annars. Hemma – där jag har möjligheten att också välja tystnaden – lyssnar jag mycket gärna på ingenting alls.

Z sa...

Reb Välkommen!

Z sa...

Reb
Visst, om man läser svd-artikeln noga så ser man att icke-autister är bäst på att koncentrera sig då det är tyst omkring dem.

Ipod......hm.....tänk om någon skulle säga 'freestyle' eller 'walkman', vad skämmigt, eller hur?

Musik i hörlurarna är enormt skönt, samt podcast, men i trafiken vet jag inte. Det är väl ändå bättre att HÖRA bilarna? Förutom att se dem?

eXTReMe Tracker