20 sep. 2007

Vi har levt åtskilda i århundraden och fått info därefter

Jag skrev en kommentar till Andy, som jag gärna vill dela med mig av.

I århundraden har Norden med protestanter/frikyrkliga varit åtskilt från kontinentens katoliker och vice versa. Vi har fått mycket lite "information" om varandra. Katoliker fick mycket länge inte ens bo i Sverige! Hur ska man då få relevanta data?
Speciellt de senaste 30 åren har informationen kommit från anrika och noggranna......

.......Expressen, Aftonbladet, Verdens gang, ofta med krigsrubriker,
SAMT ÄVEN: korta tv-snuttar med exorcism och tungotal taget ur sitt sammanhang från Livets Ord.


Detta formade hela min dåvarande uppfattning om Livets Ord!

Jag gissar att de flesta, liksom undertecknad, fått i princip all info om katolska lekmannaorden Opus Dei från författaren Dan Brown och hans "Da Vinci-koden" samt från Hollywood.
Har träffat ett par normala och trevliga Opus-are (jag är själv inte med) några gånger och har fått revidera min uppfattning. När de berättar märker jag en enorm skillnad mot kvällstidningarnas "bevakning". Va? Talar vi om samma Opus Dei? Jag blev väldigt förvånad.
.
Exakt lika förvånad som då jag för första gången (för ett par år sedan) talade med Livets Ord-are.
.

Ville bara skriva detta för att sammanfatta vad som hänt: Vi kanske har öppnat ögonen för andra kristna.
.
.
Blog reactions to this post:
Frågor om meningen med ekumeniken (Ave Maris Stella)

Obs! Opus Dei grundades först på 1920-talet! (Många som surfat fram till detta inlägg skriver sökord som t ex "opus dei antiken" eller liknande. Grav missuppfatning som man får särskilt om man läst Dan Browns böcker!

5 kommentarer:

Johan Stenberg sa...

Rädslans och okunskapens murar finns överallt. Jag var själv grymt skeptisk gentemot Livets Ord innan jag lärde känna några medlemmar IRL och besökte församlingen. Vågar numera påstå att Ulf Ekman och hans församling inte bara varit till välsignelse för Uppsala utan för hela frikyrkosverige, och nu hämtar t.o.m. katoliker inspiration därifrån.

Sedan har de naturligtvis mycket att lära av andra - och det gör de också.

Z sa...

Johan
Ja, eller hur?
Gissa hur skeptisk jag var mot Opus Dei.
Och LO
När jag träffade några blev jag alldeles paff: Är de trevliga? Bits de faktiskt inte?

Thomas sa...

Eller så kanske problemet är att vi har så lätt att blanda ihop ett samfund med dess medlemmar. Att de som är med i LO är lika schysta som andra är en sak. Att delar av trosrörelsen (välkända namn) har en teologi som, ehm, går tvärs emot de gemensamma kristna trosbekännelserna är en annan.

Z sa...

Thomas
Visst kan man lätt blanda ihop individen med hans kyrkas lära, och jag försöker tänka att Gud är precis alla människors Gud.

Jag tror dock att läran inom trosrörelsen, som du beskriver, tyvärr inte betonar treenighet t ex, och just därför blir det många som "glömmer bort" den.

Z sa...

Som tur är har jag inte behövt lyssna på något av Hinn eller Copeland i mitt liv eftersom jag knappt haft kontakt med frikyrkliga samfund ända fram till 2005. Frikyrkliga har nu berättat för mig om rika pastorer som betonar värdet av att skänka dem massor med kollekt, och man undrar: Var är sansen & balansen?

Massor med svältande människor ute i världen och Hinn vill köpa 14 bilar till?

"Jesus died spiritually" har jag kollat in som hastigast på nätet.

Dessa superpredikanter betonar sin egen roll på bekostnad av tron på Jesu gudomlighet.

eXTReMe Tracker