11 sep. 2007

Behagliga banér

Är lite trött och vilar ut från gårdagens feber. Försöker att inte gå nära någon.....
Tramsar till det lite och sätter upp bilder på mina favoritflaggor, med de finaste färgkombinationerna och kontrasterna:



Börjar med Vatikanens banér....






...som passar fint ihop med Cyperns emblem





Genialisk nyans på Libyens flagga. Vackert.




Irland:
Grönt, vitt, orange, behagligt för ögonen




Hos schweizarna: vackert och enkelt på samma gång.
Snyggt och elegant av Swiss Air att täcka hela flygplanssvansen med flaggan:




Norges flagga passar så fint till deras vackra natur





Australien: Classy





Blir alltid glad då de visar flaggan vid Hong-Kong-börsindex på ekonominyheterna




Sist men inte minst: Färöarnas kombination.....

4 kommentarer:

Johan Stenberg sa...

Jag håller med: Cyperns och Vatikanens gul-vita flaggor är fantastiska.

Jag lägger märke till att de sju stora (USA, Iran, Israel, Pakistan, Afghanistan, Irak, Ryssland) bojkottas av dig även på flaggfronten! :)

Vid en omröstning röstades USAs flagga fram som världens vackraste och Norges flagga kom på andra plats. Men det var mer än 10 år sedan... har USAs flagga blivit fulare sen dess? Jag tänker att även associationer är viktiga för vad vi tycker är vackert och fult. De flaggor du valt ut väcker mest positiva associationer hos mig - möjligen med Libyen som undantag (och den gillar jag inte).

Tuve sa...

Kul! Jag tycker nog också att de två översta är väldigt vackra. Vår präst har beställt vatikanens och vår landskapsfalgga som skall fladdra utanför "vårt" kapell.
Kul att du känner Lars & Joanna Agetorp (antar jag med tanke på länken) Lars var konfirmandledare för mig. Jag har träffat dem ett par ggr på senare år, främst vid besök i Mariavall, men även vid mer privata tillställningar. De representerar för mig närmast ett slags konstnärsprototyper ;)
Allt gott!
I Kristus - med Maria

Z sa...

Tuve
jag undrar hur Lars "Lex" och Johanna känner då de googlar sina namn: Det mesta som kommer upp är då sidor från min blogg. Jag ska fråga nästa gång jag träffar dem.

På Mariavall? Var du där i somras på Benediktus-vallfärden? Då kanske vi sågs utan att vi visste om det.

Johan
Jag vill gärna tro att jag endast valt ut det som känts mest behagligt för ögonen ;) men visst verkar det som att man har undvikit en del av stormakterna...

N.B.
jag hade gladeligen tagit med Japans om den röda solen (i det vita fältet) istället varit orange.

Tuve sa...

Z
Nej, jag var inte där pga någon vallfärd. Jag var på besök hos mina föräldrar och de råkar bo rätt nära Mariavall. Dessutom har Broder Ingmar under lång tid varit mina föräldrars biktfader. Han har även varit min biktfader under en tid (då jag bodde hemma). Jag tycker mycket om arkitekturen i Mariavall. En del människor tycker inte om den, men jag uppskattar andaktskänslan man får bara man träder in. Tyvärr är det inte den mest barnvänliga kyrkan man kan tänka sig, så vi brukar mer eller mindre få turas om att vara utanför med barnen. Akustiken är liksom lite överväldigande... Något som små barn snabbt upptäcker och vill testa :)
I Kristus - med Maria

eXTReMe Tracker