7 sep. 2007

Storebror & övervakning hindrar kreativiteten

Funderingar kring storebror.....
De som försvarar övervakning och avlyssning från myndigheters håll brukar säga:

"Den som är oskyldig har inget att frukta"

Vill gärna reflektera kring detta uttalande.......

Jag är också rädd för diverse terrordåd och grov, organiserad brottslighet. Låt det vara sagt. Vem är inte det? Vem skulle säga:
"Mmmm....jag gillar verkligen grov organiserad brottslighet. En tillgång för ett samhälle jag vill bo i"? Men rädslan får inte styra våra liv. Och övervakning drabbar i första hand inte den som borde övervakas.

Och vem kollar övervakarna? Deras godtycke? Så att de inte är korrupta?
Sträng övervakning och korruption kännetecknar en typisk diktatur.

Tänk om allt man gjorde under dagen skulle deklareras. Alla platser man varit på?

För några år sedan var jag i Uppsala och hälsade på en väninna. Hemma hos dem blev det bråk om att pojkvännen (numera maken) inte hade varit och handlat. "Ja, men jag var ju redan hemma, då" sade han. Klockan 18, eller så. "Nej, det står på bankomatkvittot att du var vid bankomaten på sta'n klockan 18.30!"

Kändes obehagligt att höra detta.

Jag vill inte ha sådan koll på någon.

Hur går det till när man får lysande idéer och uppfinner något?

Jo, man spånar....tänker....grubblar.....vrider och vänder på saker och ting, går i cirklar, ändrar sig fram och tillbaka.... tänker en och annan förbjuden tanke.....korkade tankar...konstiga tankar.....inkompetenta tankar....skriver ner något dumt...kanske publicerar något helt ogenomtänkt i en tidning...insändare....på bloggen....till slut kanske man kommer fram till något.

Det går en krokig väg vid utvecklandet av samhällsnyttiga idéer och produkter, t ex mediciner, elektronikvaror. Denna väg är inte alltid så samhällsnyttig eller lätt att deklarera,

men måste man hela tiden redovisa allt?

Har man för många strikta regler kan ju en samvetslös konkurrent till ens företag anmäla en: "Hmmmm.... har de inte använt detta och detta förbjudna medel i sin tillverkning? Vi kollar och testar att anmäla. Nog kan det försinka konkurrenternas utgivning med månader"

Men jag har alltså inget speciellt mot statistik, som sådan. Det är bara den här terrorist- och lagbrottskontrollen som kan kännas tröttsam och slita på spontanitetens kapital....

Tänk om man ständigt måste vara med om en massa kontroller, under spånandets gång, och förhör etc Det tar en ofantlig tid.

En oförsvarbart lång tid, enligt mig.

Tänk om en av ens vänner eller en familjemedlem jobbar med övervakningen i staden.....

Kan det då inte uppstå följande situation?:
" Jag såg dig vid Jehovas vittnes hus. Är du ett vittne?"
eller "Du gick in i trappuppgången hos Opus Dei. Är du med där?"
Eller
"Jag såg dig med den och den typen på det och det torget. Detta kan jag berätta för din fru"

Det är alltså övervakarna som ska avgöra vad som är brottsligt och endast använda diverse buggutrustning och kameror till detta ändamål.

Kan vi lita på att de klarar det?

För mig låter det som att det finns farligt många felkällor här.


Kreativiteten, idérikedomen, entreprenörskapet (som denna regeringen säger sig värna extra mycket om) och uppfinnandet i Sverige hjälps inte ett enda dugg av diverse övervakning och extraavlyssning.
Låt Balthazar vara! :)
.

3 kommentarer:

Kalle Kex sa...

Ja, alltså, det här som du skriver i din blogg och de tankar du har i det sammanhanget, det registreras och analyseras hos säpo, om det skulle ha råkat hamna i deras filter. Tankepolis har vi, således. Sen är det ju frågan, vilka tankar makten definierar som "samhällsfarliga" och förbjudna och som kan få dig fängslad. Den allvarligaste påföljden för felaktiga tankar i dagsläget är väl att man förlorar jobbet osv.

Dag Selander sa...

Kalle Kex: "Tankepolis"... hmmm tack för väl funnet uttryck om den s.k. fria verkligheten
Enkla Z: Visst, jag läser oxå BBB och vet om Echelon etc Men behöver ju inte bli paranoid för all övervakningf everywhere. Vi har ju som Mästarens lärjungar en Security och Intelligence av totalsäker kaliber. Med Himlens säkerhetssystem är jag hur downchillad som helst. Även inför hoten dels om nukleära och cyberattacker från terroristextremister. "Oroa er inte ..." orden från Matt 6 är befriande. Se på fåglarna...

z sa...

Dag
Just Echelon vet jag inte riktigt om det finns: Hur skulle det gå till?
Men ok, viss övervakning på nätet har polisen utnyttjat för att ta fast misstänkta terrorister, det har man sett på nyheterna.

Vad är BBB? :)

Fåglarna é bäst :)

eXTReMe Tracker