14 aug. 2007

En bokstav hit och dit.....

En liten knorr som visar svensk medias skygglappar och likriktning de senaste årtiondena, samt om det kristna arvet som glömts bort och krampaktigt förnekats så till den milda grad att många journalister har fördummats:
Ooooooooooooooooooooofta har det ältats om Israel-Palestina-konflikten och detta sipprar igenom till andra nyheter.....Mycket tråkigt.

En nyhetsuppläsare skulle en gång berätta om en naturkatastrof som inträffat i gränsområdet Turkiet/Ryssland. Hon stakade sig och talade långsamt, kanske för att uttalen på ortsnamnen inte var lätta.

"Många är drabbade, speciellt..... kring berget...... Arafat"

En europé/asiat som lyssnar på det där kan ju tro att journalister häruppe inte har någon geografiutbildning. På den tiden förstod jag inte hur många GT-frälsta det finns i Sverige (Pingstkyrkan, t ex), som har koll. Berget Ararat, där bibelns Noaks Ark sägs ha strandat, är 5100 meter högt och inte speciellt lätterövrat, men ett gäng på 14 pilgrimer gör vad de kan och Dagen rapporterar.

Ps. Inte så gammalt inlägg om medias lilla 6-länders-värld

Ps2.
Dag Selander upplyser om att det faktiskt finns ett berg som heter AraFat, nära Mecka.
Detta ligger dock i Saudiarabien. Ska genast läsa om det. Låter spännande.

9 kommentarer:

Johan Stenberg sa...

Ja, vi hackar ofta på amerikanernas dåliga kunskaper i geografi. Men själva har vi rätt dålig koll på allt utom västeuropa.

Jag kan bara gå till mig själv: hur många kinesiska städer kan jag rabbla upp och placera på kartan - ganska få. Jag har dessutom problem med delstaterna i USA och många afrikanska städer. För att inte tala om svenska städer - kan du rabbla upp tio norrländska städer och placera dem rätt på sverigekartan?

Ms Garbo sa...

Mjo, tänk att det ska vara så himla petnoga... ;)

Dag Selander sa...

Dock, hade journalisten bara varit muslimn hade man vetat att berget Arafat ligger 18 km från Mecka...

Z sa...

ms Garbo ;)

Johan S:
Boden o Arjeplog o Karesuando, o sådana?
Kan inte placera de flesta.
Bara Supartallen (globformig trädkrona mellan Vittangi o Vilhelmina?). räknas det

Får egentligen tacka denna kvinnliga reporter som gav mig något att besväras över och skriva om :)

Z sa...

Dag :)
Hehe

Johan Stenberg sa...

Z, du får godkänt ändå! Norrländska städer räknas ju inte riktigt! :)

Berget Arafat existerar ju faktiskt och ligger i Saudiarabien. Men det är ju ganska långt från den rysk-turkiska gränsen.

Johan Stenberg sa...

Oj, jag hann inte med i uppdateringssvängarna. ;)

Z sa...

Johan
Räknas metropolen Nikkaluokta?
;)

Johan Stenberg sa...

Nikko..vad? ;)
Jag är själv västmanlänning från början och trots att jag snart har bott i Norrland i 10 år så har jag knappt varit utanför Umeå. Vet ungefär var Lycksele och Luleå ligger. ;)

eXTReMe Tracker