2 aug. 2007

Bön om storsinthet - att ge utan att räkna

I förrgår firades i kyrkan den helige Ignatius av Loyola (1491-1556), jesuitordens grundare.
Grattis i efterskott, Ignatius.
Kommer på att jag minns en av hans böner från tonåren - den ingick i konfirmandernas bönehäften. Den är så djup och jag har svårt att be den utan att få en tår i ögat:
-
Eviga Ord, Guds enfödde Son,
lär mig sann storsinthet,
lär mig att tjäna dig
på ett sätt som är dig värdigt.
så att jag ger utan att räkna,
kämpar utan att akta på sår,
arbetar utan att söka vila,
offrar mig utan att vänta annan lön
än medvetandet att ha uppfyllt
din allraheligaste vilja
amen

(Tillskriven Ignatius av Loyola)

4 kommentarer:

Dag Selander sa...

Ignatiusbönen berör. Tänker på min intention att Guds vilja får korsa min vilja varje dag, så att hans vilja får ske... Adveniat regnam tuum

Z sa...

:)

Jan Thurin sa...

Jag vet nu hur trångsynt jag är när jag måst slå upp ordet magnanimity (fanns inte på svenska!?). Fann denna bön: MAGNANIM'ITY, n. [L. magnanimitas; magnus, great, and animus, mind.] Greatness of mind; that elevation or dignity of soul, which encounters danger and trouble with tranquillity and firmness, which raises the possessor above revenge, and makes him delight in acts of benevolence, which makes him disdain injustice and meanness, and prompts him to sacrifice personal ease, interest and safety for the accomplishment of useful and noble objects.

Z sa...

Jan
Fin bön. Såg du något namn på författare?

eXTReMe Tracker