20 dec. 2007

Tufft med sentimentala julpsalmer......eller vad tycker ni?

December och julshopping kan vara svårt, förutom att pengar ofta saknas, till de fina gåvorna.
Undertecknad är så känslig för julpsalmer:
"Nu tändas tusen juleljus", "Stilla Natt", "När juldagsmorgon glimmar"
och några till,
får det att tåras i ögonen på mig, svårt att förklara, kan inte hjälpa det. Får ett hårt styng i hjärtat av musikens ömhet. Det har varit så sedan barndomen. Jag är såld på sentimentala melodier (som ändå går i dur, inte moll). Det är ganska besvärligt att gå i affärer i december. Tycker det är mäkta generande att behöva kämpa mot tårar i julstress-butiken, då de i sin 'muzak'-radio öser ut dessa ballader. Ibland får man gå ut en stund, tills de börjar med nästa låt.

Hoppas att mina tårar inte är självömkan, utan en sorts djup sorg över att vi inte är i Himmelriket.
Det känns hur som helst befriande med de lite mer annorlunda melodierna:

"Gläns över sjö och strand" drar på min mun och jag känner positivt julmys. Fenomenala ackord.
.
"The Power of Love ( .... a force from above, leading my soul....)"
(av gruppen Frankie goes to Hollywood) är så ljuv men ändå glädjefull i sina toner (septimackord, moll, dur, pentatonisk, den har allt, men så annorlunda, samtidigt). Associerar till kärleken mellan Maria och Josef.

"White Christmas", får man överhuvudtaget lov att gilla den om man är kristen? ;) Jag blir lycklig och tänker på Jesusbarnet när Bing Crosbys mörka röst smeker fram tonerna, fastän texten inte nämner Gud. Det är i melodin och arrangemanget som jag hör Jesus.

.......vad tycker ni?......


Dagen (Carola sjunger med Christoffer Hiding)
DN, DN,


UPPDATERING: Svarar direkt på Hosannas utmaning: Vem är jag? (julafton)
1. Jag tittar på:
möjligen Karl-Bertil Jonsson "Sa' å sa'?? Det var ju MIN porslinstallrik!"

2. jag tittar absolut inte på:
vet ej, tråkiga filmer, grevinnan o betjänten (nej det var kanske fel dag....)

3. jag dricker till maten:
vatten, mjölk, läsk

4. jag äter INTE på julbordet:
hmmm...undviker jag någonting? Nej, jag är nog artig och tar glatt emot av den goda maten! (speciellt om jag inte själv har lagat den, då bör man vara tacksam)

5. Gör jag julaftonsmorgon kl 07.00:
Försöker vara vaken för att se julbelysningen, den mörka morgonen och ifall det kanske möjligen finns någon snö ute, kanske kan man nästan "höra" singlande snöflingor.....?...

6. Gör jag julaftonskvällen 22.00:
umgås, kollar väldigt gärna på någon bra film, komedi t ex

7. Gör jag under annandagen:
träffar vänner, fikar, mormor är på besök

Någon som känner sig utmanad och vill dela med sig av sin jul?

5 kommentarer:

Hosanna sa...

Jag är redan mätt på alla glättiga julvisor och väntar på fastan...trist jag vet...men då njuter jag :)

Monica O Kolkman sa...

Jag som bor utomlands längtar alltid efter de typiskt svenska julsångerna, eller att helt enkelt få sjunga de världskända på svenska.
Nu tändas tusen juleljus och Gläns över sjö och strand, är svenska toppar!

Monica O Kolkman sa...

Måste tillägga:
Sjunger jag dem hemma I Sverige på jul då får jag klump i halsen och kan inte sjunga så bra...

Z sa...

Hosanna & Monica

Jag fick en klump i halsen bara av att skriva detta inlägg (melodierna i huvudet). jag får skärpa mig.

Monica , har du något youtube-klipp med en holländsk julsång?

Hosanna: fastan är skön, samt den liturgiskt gröna delen av kyrkoåret, den "vanliga" tiden, meditativt och stilla :)

Hosanna sa...

Z; precis, det lugna och stilla är perfekt för lilla mig. Tack för att du antog utmaningen och delade med dig av dina tankar.

eXTReMe Tracker