13 dec. 2007

Syndrom och trevlighet (med quiz & visdomsord)

Liten parentes, och fortsättning på detta inlägg:

Vetenskap och folkbildning, VoF, är visst utsatt för kritik från flera håll, det är inte bara jag som gnäller ;)
I en tråd diskuterar de huruvida en journalist hade rätt, då han/hon i en bisats, kallat föreningen:
"Aspergare Mot Vidskepelse".

De refererade förmodligen till detta berömda syndrom
:
"en mindre än genomsnittlig förmåga att läsa av tecken som signalerar hur omgivningen reagerar. T.ex oförmåga att se på någon hur dennes sinnesstämmning är." (skrev en av debattörerna)

Vad jag tror att de ville ta reda på, var, varför folk i allmänhet uppfattar forumet som "buffligt". Kan det vara ett syndrom som många av skribenterna delar?

Bl a länkar en kommentator
till ett quiz där man kan ta reda på
var man själv ligger i "Aspergers syndrom-skalan" (över 150 småfrågor, om jag minns rätt, var det rent av 200? testa bara om ni orkar, på egen risk). Mitt resultat blev:
Aspergerspoäng: 47 av 200
Neurotypiska ("vanliga") poäng: 155 av 200. De menade att jag med stor sannolikhet var sk neurotypisk.

Ok, det verkar alltså inte som om jag skulle ha just aspergers.
Men testet sade inget om andra märkligheter.....;)
Hade de t ex haft ett fobi-prov, hade jag nog fått se en och annan sanning blottas för mig, tyvärr.

Många på forumet avslöjade sina egna resultat. Modigt.

Visst är psykiatri och kunskap om diverse syndrom väldigt viktig när det handlar om samtal och organisation, anyday. För att minska på antalet missförstånd genom att förstå att vi är olika. Visst.

* Men NÅGONSTANS kan det väl ändå spela en stor roll huruvida man besitter en gnutta gammaldags hyfs och ödmjukhet eller inte

......det är nog allmän bufflighet och raljerande som man kan städa bland,
i alla möjliga debattforum, inte bara VoF.
Bättre på empati kan man alltid bli :)

(så, nu ska jag inte tjata mer om detta :) )

picture source

2 kommentarer:

Z sa...

Hosanna

Jo, det är alltid bra att, t ex med hjälp av detta test, förstå varför det skär sig mest hela tiden med folk på internet: Vi är olika och lägger märke till olika saker. (märkligt, jag tänkte just på detta i hemlighet i går kväll:

Om jag skulle föreställa mig någon som absolut inte har detta syndrom av bloggvännerna, så tänkte jag instinktivt på just dig. Hade tydligen rätt , :)

Undrar förresten om aspergianer sinsemellan har bättre kommunikation med varandra, än med resten av oss.

Bottom line:
Men att även redig hyfs och uppfostran spelar in, när det gäller samtal på nätet; det är jag bergis på.

Hosanna sa...

Jag tror/ vet att aspisar har bättre kommunikation med varandra eftersom de inte behöver läsa av sociala koder då. Utan att säga för mycket så har jag ett sådant par i min direkta närhet och de hittar någon fåorm av umgänge sinsemellan som är relativt svårt för oss andra att förstå.

En sak de kan som är helt underbar är att sitta tysta i samförstånd tillsammans och finna glädje i det.

eXTReMe Tracker