10 dec. 2007

...sms i adventstid....


Fick en tidig julklapp i lördags kväll, i form av ett sms:

"Hej, Z, minns du mig, A, från kyrkan? Iaf, jag minns vad jag kallade dig, och det ångrar jag. jag var mkt arg och sårad, men ingen ska behöva bli kallad för 'svin'. Så jag ber om ursäkt för det. Allt gott. Pax. A"

Det var från en tjej som ett kort tag (år 2004) var tillsammans med en av mina bästa vänner. Hon ville inte att han skulle ha några kvinnliga vänner. De hade häftiga gräl (jag visste inte om det) och hon krävde att han skulle säga upp bekantskapen med mig. Men det blev inte så och hon smällde argt igen dörren och lämnade honom.

Jag fick reda på detta först efteråt och blev bestört. Jag skickade ett brev till henne och berättade att min vän och jag inte behövde ses ensamma mer, bara några gånger om året, då hon själv är med.

Men då blev hon argare och menade att vi säkert skulle ha något hemligt förhållande, och att Gud skulle straffa oss.

Så ledsen jag blev, visste inte vad jag hade gjort. Skrev ett sms och bad om att få tala med henne, men då skrev hon det här med "svin".

Jag hade aldrig förut varit med om att någon varit så ilsken på mig, när jag omöjligen hade gjort henne något illa.

Talade med en diakon, som menade att det är svårt. Han tog upp ett exempel:
Om man skulle titta på en församling en vanlig söndag och kunna rita ut röda trådar mellan dem som hade haft någon sammandrabbning eller djup oenighet emellan sig,
skulle man kunna rita massvis med trådar"

Han tyckte att jag bara kunde agera "korrekt", säga hej om jag såg henne, inte mer. Man kan bara vara så artig det går, vägrar en människa prata med en, får man ta det.

Detta tyngde mig i flera år....
Men jag tänkte att händelsen mest var ett tecken på att man inte kan vara omtyckt av alla, ingen är perfekt. This is earth, not Heaven


....och nu blev jag så glad för sms-et med ursäkten. Det krävde mod att skriva detta efter så lång tid, i'm sure.

Inspirerad av meddelandet tänker jag själv be folk om ursäkt för olika oförrätter från min sida

8 kommentarer:

Johan Stenberg sa...

Får mig att tänka på hur skönt det är att kunna lita på sin partner. Svartsjukan måste vara tung att bära oavsett om den är befogad eller inte.

Z sa...

Johan S
Jo, (klyscha-varning:) kommunikation är viktigt

Monica O Kolkman sa...

Måste ha känts skönt, den där ursäkten.
Och efter så lång tid. Bevisar väl att den där tjejen också gått och mått dåligt pga vad hon sade.
Modigt av henne, tycker jag faktiskt.

Z sa...

Monica
ja, eller hur?
Mitt svar till henne var texten:
"Det var roligt att höra. Hoppas allt är bra med dig"

Dag Selander sa...

En aktion som hennes är det nåt x-tra med. "Normalt" blir en sån handling aldrig av. Det som är uppenbart är att något har hänt, typ/touch från Nådens tron. Gloria Deo!

Z sa...

Dag
Tyvärr hade en av hennes närstående avlidit,
men det fick henne att inse att livet är för kort för att vara ovänner, skrev hon i nästa sms.

Jag tyckte det var sorgligt att höra om den närståendes död, & hoppas hon är i Himlen nu och ber för oss :)

Charlotte Therese sa...

Z,

Det var fint gjort....

Det är verkligen otäckt när folk anklagar en för saker som inte stämmer - och kanske t.o.m. sprider det vidare till ens vänner. Har själv råkat ut för just det - våldsamma attacker under 1 1/2 års tid från en uppenbart störd kvinna som gjort allt vad hon kan för att förstöra för mig. Har inget hopp om att hon nånsin ska inse hur elakt hon har betett sig och be om förlåtelse.

Kanske i himlen...?

Men får ni höra konstiga rykten om mig framöver så är ett hett tips: fråga mig om det stämmer - för med 99% sannolikhet gör det inte det...

Charlotte

Z sa...

Vi kollar med dig först om vi hör nå't.

eXTReMe Tracker