6 dec. 2007

Sänkta priser => slut på köttberg vid stängningsdags

Några ICA Maxi-affärer har visst råkat märka om en massa kött, alltså helt sonika skrivit nya bäst-före-datum på förpackningarna istället för att slänga den åldrade färsen.....

......ok......

En före detta anställd avslöjade historien för tv-programmet Uppdrag Granskning. Han förklarade förfarandet på ungefär följande sätt:

Vid stängningdags är det ofta massor med kött kvar på diskarna, och det vore på tok för dyrt att slänga rasket, så det märktes om istället.
.
Man kan ju få för sig att de var tvingade, inte hade något alternativ!

Ja, ja, ja, kom igen, det finns ett annat sätt att få slut på köttberget:

Sänk det höga nötfärspriset till hälften. Vi är hungriga. Vi har fortfarande de högsta matpriserna i EU. Skärp er. (detta gäller inte bara ICA)
Kvällens köttberg försvinner huxflux om priserna sänks. Så enkelt är det. Om omsättningen är större, blir varorna som kunden köper färskare.

Wake up and smell the ground coffee.

SvD: Känner de till lagstiftningen? Läsarnas reaktioner
Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, Diskussion, Aftonbladet, reaktioner

Fotnot: 'ground' betyder 'malet'

7 kommentarer:

Dag Selander sa...

Enkla Z: Rubriken, Z, rubriken, Z. Hallå Hallå... Nu kommer ju alla kunder vid stängningsdax och så finns detb ingen färs kvar inte ens på golvet.

Min kritik av din rubrik är att den är alltför allmänt hållen. Gäller sänkta priser eller inte? Och var? Varför? Flåt, Z, min sjuka avsaknad av sans och balans.

Men, en sak är vi överens om eller hur? Det är att rubriksättning är A och O om man vill ha 30,000 unika i månaden; det vet du har jag lärt mej. Hälsa så gott & en god afton önskas från Vätterns strand i månskenet och ett glittande insjöhav. Välkommen på en Java eller 2.

Z sa...

Dag

Jag tror faktiskt jag har en idé (tänkte också på rubrikens.....syntax, ett tag.

Så.... Jag ändrar.

(Fast jag ligger högt på de artiklar jag twinglat, och har aldrig haft så många unika som idag (ligger i denna minut på 495 st, brukar annars vara på 120 vid detta klockslag) ;) men det kan bero på att min rubrik antyder en ny idé och är lite spektakulär, samt att jag twinglat alla artiklar jag hittat i ämnet.)

En kaffe hos Dag! En dag :)

Eva-Maria sa...

"Sänk det höga nötfärspriset till hälften. Vi är hungriga."

:)

Kul Z! Men köttfärs är ju inte så dyrt numera. Åtminstone inte här i Stockholmstrakten. Men det kanske är för att de annars inte får det sålt? Eller för att det är gårdagens ommärkt som dagens...?!! Men det är klart, ska det försvinna snabbt så får man väl nästan skänka bort färsen efter kl.18.

Jag som har nog köttskräck och därför mest äter vegetariskt! Orättvist med denna merkostnad då... ;)

Z sa...

Eva-Maria
Själv har jag bara råd när de har rea, tycker jag.

De kunde ha reapriserna jämnt (dvs nästan halva priset) och därmed slippa de äckliga köttbergen ;)
Lätt som en plätt.
När det är rea rusar folk till affären och då blir där inget gammalt överblivet och ohygieniskt kvar.

Du som är vegetarian slipper statistiskt sett olika cancerformer, det är gôtt :)

Eva-Maria sa...

:) :) :)
Det finns ingen bloggare som så ofta får mig att skratta som du, Z! Du kan verkligen skriva med humor om precis allt möjligt. Du ser lustiga detaljer i allt och med så briljant språk blir kombinationen en alldeles härligt finurlig blogg.

Och nog är det märkligt att det inhemska köttet är dyrast, det har ju inte fraktats lång väg som det importerade. Varför skickar alla länder en viss del av sitt kött utomlands? För att det inte får det sålt hemma kanske?

Ja, där har vi lösningen på både köttpriset och global uppvärmning. Färre kött- och kotransporter när allt kött säljs hemmavid till ett pris att allt går åt! Alla nöjda och inga inälvor i färsen. ;)

Hosanna sa...

Me like :) Hosanna

Z sa...

Eva-Maria, tack! Så generad man blir! Hope i can keep up this work.

Hosanna: Gillade du också Eva-Marias idé? :)Vissa av mina vänner är veganer och de gillar inte när maten transporterats långt. Jag frågar dem skämtsamt om de skulle klara sig utan bananer och apelsiner

Johan S:
jo, den bild som visas upp i bloggen ifråga är, för att låna ett Stockholmskt uttryck, ofräsch.
En gång var visst köttet grönt i en affär i Malmö, när jag var liten och handlade med farsan....En annan kulör...

eXTReMe Tracker