19 dec. 2007

Inlägg nummer trehundra - med ett dussin tips

...minns när jag var åtta år och skrev dagbok; ibland var det svårt att komma på något ämne. Ett inlägg löd:
"Kära dagbok, nu har jag skrivit i 42 dagar, men om man räknar med denna så blir det 43"
gullig nostalgi

* Tipsar om bloggaren Friendly atheist, som har två befriande diskussionsinlägg:
Dels ett inlägg där man kan ställa frågor till ateister, & dels ett där man kan ställa frågor till kristna.

(se även gårdagens post: What do Christians do better than Atheists?)

Jag blev så glad när jag läste de kommentarer jag hann med. Detta ödmjuka initiativ är vi i akut behov av här i Sverige. Noterar att vissa av skribenterna upptäcker något nytt
"Oh, so you guys feel..... Never thought of it like that before"

Själva namnet 'Friendly atheist' antyder också en viss humor, både gentemot religiösa och gentemot kristna. (Jag fnissar fortfarande gott då jag ser det)

Tipset kommer från Felicia

* ......kan tyvärr inte länka till dagens PunktSE-krönika av Jason Timbuktu Diakité (finns inte på nätet ännu), men den är lite kul:
.
Han målar upp ett scenario kring hur Jesus skulle behöva bete sig om han valde att komma till jorden nu. Hur ska man få fram budskapet, tränga igenom mediabruset och den moderna människan skepticism; gå med i facebook?, skaffa blogg? Jag har också undrat över det.
Och hur ska man hitta kompetent folk (apostlar) i dagens samhälle?

* Leo undrar om inte politikerna kunde släppa på alla spända principer och så kunde vi få en "permanet samlingsregering" Några frågor dyker genast upp i mitt huvud, så jag får väl läsa inlägget noggrannt.

* Johan undrar vilken som var den viktigaste händelsen under Nådens år 2007

* Ateisten Nihonshu har lite synpunkter på hur vi kristna argumenterar:

"Att jag likagärna kan fråga "varifrån kom gud" som de kan fråga "varifrån kom den kvantmekaniska lagen" bekymrar inte den religiöse - gud kan man "självklart" göra precis som man vill med i en diskussion om logik."
Jag försöker ge ett svar i komentarerna.

* Hosanna fick ett intressant brev med vittnesbörd om mirakel.

*....& så kan man fortfarande tipsa Tuve om hur vi ska kunna få fler manliga kyrkobesökare.

* Monica, som har erfarenheter som församlingmedlem i många olika samfund, undrar om vi kristna har svårt för att skämta om sex.

* Miss KeepYourDistance har träffat tomten

* Bild på Jesus, som inte går av för hackor, hos Rudie

* Dag berättar om en kvinna som varit dödshotad under halva sitt 32-åriga liv, pga att hon konverterat till kristendomen.

* Haha, vilken julklappsartikel!: I Dagen står att även muslimer och ateister (speciellt Dawkins!) uppmanar oss kristna att fira jul med kristna traditioner :) :) :)

picture source: National history museum

Inga kommentarer:

eXTReMe Tracker