21 juni 2007

Z tar en flukt på "sammanhangs-sammanhang"

Slog upp ordet 'kontext' och läste betydelsen 'sammanhang' vilket bekräftar min förvirring:
I många uppsatser och avhandlingar möts man av uttrycket
KONTEXTUELLT SAMMANHANG Vad betyder det? Tårta på tårta?

Lite exempel
"Forskningen om skogsfinnarna i Sverige måste sättas in i ett kontextuellt sammanhang och inte behandlas som en isolerad tematik, vilket det ibland funnits tendenser till i äldre forskning."
länk till artikel
Jag förstår någonstans vad killen vill säga med det här, men kunde han inte skippat ett av orden, antingen genom att skriva 'sammanhang', eller bara 'kontext', helt enkelt?
Jag är inte expert på uppsatsens område, men får känslan av ogenomtänkthet, också pga att rubriken är särskriven: Projekt beskrivning. hrmpf.....

"Produktionen av fritidstjänster sker i ett helt nytt kontextuellt sammanhang där offentlig förvaltning endast är en av många aktörer"
länk till artikel
Även här förstår jag andemeningen, men känner att abstrakta uttryck är så typiska då man vill presentera en ny idé, som man behöver anslag till, som man inte utfört konsekvensanalysen på.
Rätta mig, som vanligt, om jag har fel.

"Varje projekt utgår antingen från ett rumsligt eller kontextuellt sammanhang eller helt förbehållslöst från en konstnärs vision"
länk till artikel
Här blir jag fundersam, kanske för att jag inte är konstnär men: ett rumsligt ELLER kontextuellt sammanhang ? Här skulle jag definitivt riskera att skriva denna mening istället:
Varje projekt utgår från ett sammanhang, t ex rumsligt, eller helt förbehållslöst från en konstnärs vision.

Vill också härmed be artikelförfattarna om överseende med en utomståendes frågor, men jag vill gärna förstå detta uttryck för dessa alster är bara ca en procent av alla kontextuella sammanhang jag stött på genom google. ;)

Ps. Jag har blivit utmanad att skriva sju märkligheter om mig själv, men är för blyg för att ägna det en hel bloggpost

Saker som är märkliga:

1. Jag gillar industrimat; pulvercappucino, osv
Halvfabrikat kan smaka milt och ibland lite översaltat. Kul :)

2. Skulle bli en hemskt dålig inbrottstjuv; mina tåleder knäpper när jag går, vartenda steg i hela mitt liv hittills

3. Klarar inte riktigt det här med skönlitteratur; romaner o noveller
( för kvinnor: extremt sällsynt),
men läser gääärna idéhistoria, biografier, vetenskap, humor, populärvetenskap, poesi och filosofi

4. En av få kvinnor som inte diggar choklad, speciellt. En pralin om någon bjuder, kanske.
En salt böna. Chips är grejer.

5. En av väldigt få människor i Sverige som inte är speciellt intresserade av att ta foton.
Andra kan göra det. ;)

6. Uttrycker ofta min glädje över att träffa människor med skratt, omedvetet, vilket har gjort att en hel del har missuppfattat det som att jag skulle skratta åt DEM. Synd.

7. Det märkligaste: tycker om min egen bloggdesign

Enligt märklighetsutmaningen ska jag nu lista 7 st bloggar som jag ska skicka denna utmaning till Får vänta en vecka eller så med det...

8 kommentarer:

Z sa...

Frågar henne på en gång

~Karin Långström Vinge~ sa...

Helt rätt

Z sa...

Tjena Karin :)
Hoppas det var kul på konfirmandlägret.

Z sa...

Charlotte
Trodde aldrig du skulle fråga ;)

Kommer dock vara väldigt försynt och mesig då jag, om mer än 10 dagar, efter Samos-resan, kan blogga igen och be dem skriva märkligheter om sig själva:
Eh...öh....skulle du/ni kunna tänka er att.... nej...hm...skulle du vilja skriva knasigheter...nej..

Charlotte Therese sa...

Då har du god tid på dig att tänka ut en bra formulering... :-)

Samos låter underbart - det får du blogga om när du är tillbaka...

Trevlig resa!

Charlotte

rasmussenanders sa...

Jag känner mig nästan helt säker på att författarna till artiklarna har skrivit och samtidigt läst upp deras text i sitt huvud.

Kontextuellt sammanhang tänker de... det låter snyggt, det kör jag med, utan att inse att de egentligen skriver sammanhangs sammanhang...

Dock blir ovanstående inte totalt oförståeligt pga av detta, det är inte lika illa som till exempel Lacan's texter...

Bra inlägg.

Patricia sa...

Är inte kontext ett låneord? Engelskans ord är context. Är det inte bättre att säga sammanhang? Jag menar we live in Sweden.

Kul lista. Håller helt med punkt nr 4; chips dä ä gräjer dä!

Sara G sa...

Kontext är ett typiskt universitetsord, som man använder för att själv framstå som mer intelligent och beläst. Särskilt på Malmö Högskola / K3 används det ordet flitigt. MaH är också den utbildningsinstans som har mest universitetskomplex, anser jag. Det är bara en högskola men kallar sig på engelska för "Malmö University"...
Hoppas ni får det härligt i Grekland, det var ju en lämplig tid och väderlek för att boka in en resa!

eXTReMe Tracker