7 juni 2007

Varför är man rojalist?

Min nära väninnas syster dog, så jag skriver lite dämpat.

....och vad kan vara mer ödmjukt att behandla än en stilla undran om varför jag inte är en antirojalist. Har själv funderat över min envishet.

Ett inlägg handlar om att det egentligen är ganska onödigt och rent av dumt med monarki.
Jag förstår författarinnan till inlägget, i många fall.
Det är klurigt till tusen att försvara min ståndpunkt i denna icke-brinnande fråga. Jag har inte brytt mig tillräckligt, men mumlar ibland till katolska republikanska vänner att:
"Då accepterar vi att alla är republiker UTOM en stat, Vatikanen, (a.k.a. den Heliga Stolen)"

Påven Benediktus XVI är en enväldig furste.

Ja men, invänder påvens republikanska polare: "Det är HELT frivilligt att vara undersåte/medborgare i detta plutteland, och de flesta som ansöker får ett nej" - kanske pga platsbrist?.

Ok, så DEN specifika monarkin gillar vi katoliker: Jesu ställföreträdare på jorden och Jesus är den enda riktiga kungen. Bra. Schweizergardet, påvens beskyddare, är heavy duty med snygga dräkter o tappra män.

Sverige och Norden, då?
Vi har en kristen kung, som iofs inte får välja religion själv, men han kan ju alltid abdikera och behöver inte flytta utomlands som stackars drottning Kristina på 1600-talet. Vi har ett antal korsprydda flaggor här uppe: Dessa representerar våra kristna monarkier. Våra monarker har ingen makt, mer än mediarepresentativ (inte som en riksdagsmans representation, utan som en fotomodells eller poets eller författares).

"Man kunde ha en folkvald representativ person istället" är en invändning.


Själv tror jag att det är svårt att hitta en rikscharmör, som vet att föra sig på det sättet, som kan Sveriges litteraturhistoria, utövar olika traditionella aktiviteter, talar ganska ödmjukt, lugnt, inte använder svordomar, blir så pass blödig då han/hon tänker på fjällen & Dalsland & Vättern etc....
Som går omkring på museum i timmar och glor intresserat.
Som verkligen verkar gilla psalmsång, konst, design, runalfabetet, folkdräkter, talar tröstande vid kriser, står ut med att bara se söt ut i timmar....Speciellt Sverige är känt för sin moderna kungafamilj som världen ser varje år vid Nobelprisutdelningen och middagen.

Vem samlar folket på nationaldagen?
Detta behöver man nästan vara född och uppfostrad till. För att få med alla detaljerna och smidigheten. Och leendet. Varje dag. Tänker på Carl XVI Gustav & dronning Margrethe.

Och ska vi just nu avskaffa monarkin, nu då vi ÄNTLIGEN fått jämställd tronföljd? Snubbla på målet? Hur kul är det?

Men..... det värsta är att antirojalister i många fall har rätt, många kungar och kejsare har missbrukat sin makt och, framför allt, inte avgått i tid, i historien. Och all inavel, sedan, då kungligheterna inte kunnat gifta sig med den de var förälskade i. Skumt, mycket skumt, indeed.
Får slipa vidare på min kunga-apologetik, som ej är helt genomtänkt och mest romantiskt motiverad egentligen. Och jag inser att de flesta kommentatörer undrar hur jag tänkt.

Tänk om det där landet i väster, som består av Storbritannien + Nordirland skulle behöva byta namn till United Republic.
hmmm......



Ps.Det är de svaga
kultur-monarkierna
jag samtycker till.
Men de är få.



14 kommentarer:

kristin sa...

Förstår ditt perspektiv bra och känner också ambivalensen när man ser det romantiska - och lite trygga faktiskt... är det ju.
Men inte minst ekonomiskt är det ju en katastrof, tänk hur många uteliggare som skulle kunna bosätta sig i slottet :)
Men å andra sidan.. skulle de få det bättre om kungahuset flyttade ut eller skulle de redan rika få det ännu bättre?

Sara G sa...

Hej z, jag kommer att kommentera inlägget utförligt senare, när jag blivit klar med min hemtenta. Men måste tillägga att min antirojalism sträcker sig ÄVEN till vatikanen, jag är inte påveanhängare utan tycker att vatikanen tyvärr ägnar sig åt maktmissbruk, särskilt med tanke på de fattiga och hivsmittade i latinamerika och afrika. Om påven vill vara en Jesu ställföreträdare så bör han flytta ut ur sitt guldpalats om leva lite mer som Jesus. (var det t ex nödvändigt för förre påven att begravas i en sån där hiskeligt dyr kista? Kunde inte de pengarna sparats till bättre behövande?) Påvarna ÄR ju inte Jesus.
Detta att leva fattigt och enkelt borde gälla alla präster och kyrkofolk. För min egen del accepterar jag att påven finns men jag betraktar honom inte som Jesu ställföreträdare på jorden, däremot som REPRESENTANT. Det finns en viss skillnad mellan ställföreträdare och representant. Jag är alltid vaksam på ordnar och strukturer där viljan till MAKT verkar ha ett finger med i spelet, har svårt för personkulter också. Hm, nu blir jag kanske exkommunicerad om någon kyrkofader läser detta men i så fall får jag ta den smällen, det kan behövas lite debatt! :-)

Sara G sa...

Oj jag tog nog i lite väl häftigt där kanske! Min skepsis inför påven har att göra med att jag tror att de flesta vill skaffa sig en flott karriär, och jag tror inte att prästerna är några undantag. Vilken prälle skulle inte vilja bli påve!? Men ok, alla prällar har inte dunkla motiv.. Det kanske ÄR möjligt att bli påve även om man inte kämpar för det, och siktar dig. Men jag har svårt att tro det... Den enda påve man kan vara "säker" på är ju Petrus, för han utsågs ju verkligen av Jesus. Men jag tänker mig att de goda intentionerna lätt kan grumlas av jordiska begär efter t ex karriär, framgång, pengar, kändisskap, mm. Nåväl jag får HOPPAS att påvekandidaterna, då de konfererar i väntan på den vita röken, VERKLIGEN leds av helig ande, och inget annat.. Men oavsett vilket så kan de ju ändå flytta ut ur guldpalatset, för att leva i solidaritet med världens fattiga och bedrövade människor.

Z sa...

Tycker också att en påve och biskopar kunde leva enklare, men jag är ju lite extrem, gillar klosterutseende på kyrkor.
Dock är jag väldigt svag för färger.
Men, alltså, guldmitra o guldstav, jag vet inte....
Kanske helt annorlunda om man vuxit upp i Rom, Paris, eller så.

Sara G sa...

Jag kollade just upp det här med trackern, och det är ju riktigt coolt! Det verkar som att någon eller några hamnat på min blogg genom att de sökt på orden "måtte framtiden" samt "skurups skrivarlinje". Men vem söker på ord som "måtte framtiden"?? Underligt!
Sen så hade jag en besökare från USA också, det var ju lite kul.
Suspekta sajter, t ex porrsajter, borde ha trackers så kan man gå in där och kolla om ens man/fru varit inne och glott där. (om man misstänker det alltså! )
Heja trackers!!

Z sa...

Tycker att hederliga besöksräknare får avslöja allt UTOM besökarens namn eller adress

Johan sa...

Roligt med Kungsfågeln! :)

Z sa...

Småfåglar gör livet glatt

Jeez sa...

Men hur mycket tycker du att det är värt med ett kungahus då? Hur mycket av våra skattepengar ska gå till deras galaklänningar och representationsresor och boende? För mig handlar det om et. Att jag hellre är med och betalar för en solidarisk sjukvårdspolitik, en solidarisk skolapolitik och allt det där. Sen visst är det lite småcharmigt med kungahuset och allt det....

Z sa...

Angående budgeten så tycker jag att kungafamiljen ska få ett relativt blygsamt apanage, för denna representation.
Några miljoner mindre per år?
Vad får de? 10 mille?
Vad sägs om 4 mille istället?
Vet ej.

jimpan sa...

Vatikanen är åtminstone valmonarki (eller -teokrati), som Sverige var före Gustav Vasa. Det vore en bra kompromisslösning, en Torekovöverenskommelse för 2000-talet.

Z sa...

Jimpan
jag får visst läsa lite om Torekov-överenskommelsen....

jimpan sa...

Torekovkompromissen kallas den visst, jag skrev fel. Här från Wikipedia:
Torekov-kompromissen kallas den kompromiss som slöts emellan socialdemokraterna och de borgerliga partierna inför utarbetandet av 1974 års regeringsform i Torekov, sommaren 1971.

Den innebar att den svenska monarkin bestod, men till priset av att monarken fråntogs allt politiskt inflytande, till exempel vid regeringsbildningen. Monarken skulle endast ha ceremoniella uppgifter, såsom rikets främste företrädare, såväl inåt som utåt.


En ny Torekovkompromiss kunde vara att kungahuset privatiseras, statschefen väljs av riksdagen och medlemmar av familjen Bernadotte (liksom vilken annan svensk medborgare som helst) får kandidera till posten. Den politiska makten hos en statschef kunde sedan vara som i Tyskland, Italien och Israel (inte som i USA eller Frankrike).

Skrivningar om att statschefen måste vara luthersk protestant stryks givetvis, tillsammans med hela successionsordningen.

z sa...

Jimpan
Tack för infot
Så typiskt att politiker samlas på den allra vackraste turist-, och badorten för att överlägga om viktiga saker.

eXTReMe Tracker