18 juni 2007

Optisk analys av färgen rosa



".... Aaaaah...Pink...is my favourite crayon!..."
ropar Steven Tyler i en av Aerosmiths skönast ljudande låtar.
Tror ni att han är ironisk?
Ibland har man undrat varför det kan vara smått irriterande att se för mycket av färgen rosa, varför känns det som om något fattades, då ett rum är inrett helt i rosa, men inte denna akuta saknad vid andra ljusa färger, som ljusblått och ljusgrönt. Varför kan rosa bli "kletigt"?
-
Ska vi nöja oss med förklaringar som handlar om "kvinnans lägre ställning i samhället och att rosa förknippas mest med flickor etc etc....". ?
Nej, B-stämpeln har nog en hel del optiska orsaker; det är jag övertygad om.
-
En fågel viskade i mitt öra att färgen rosa är en kombination att rött och vitt.
Jag gissar att dessa båda komponenter utgör en stor motsats till varandra, men på vilket sätt?
Tror att denna motsats kan vara nyckeln till gåtans lösning om vad som doserat i stora mått kan tråka blicken.
Den vita färgen ser väl ut som den renaste (vitt ljus består av alla möjliga våglängder/färger, hela spektrat). Köper man en ny vit bil, är det väl den som snabbast kommer att se smutsig ut.
-
Har man en röd, däremot, kan man räkna med att behålla helhetssynen av lackfärgen ganska länge. Detta tror jag är orsaken till att många köper röd bil. När en vit/blå bil rostar, ser det genast fläckigt ut, medan den röda lacken klarar sig lite längre; dess kulör står närmare rostens.
-
För att få rosa blandas alltså en mycket känslig och lättbesudlad färg med den starkaste och mest rostlika. Tror inte att de riktigt smälter ihop, dessa två.
Gissar helt enkelt att rosa inte kan ses med helt lugna ögon, utan att det egentligen är en ständigt pågående växling mellan rött och vitt. Denna vibration kan vara mycket snabb, och till synes helt försumbar, kanske tiotusentals växlingar per sekund, men undermedvetet stressande.
-
Om man däremot ser rosa som en liten klick, t ex en rosenknopp på en grön rosenbuske, blir bilden mer harmonisk och den skära färgen som en krydda.
På datorskärmar gör sig rosa extra bra, har man märkt.
-
Kommentatorn Johan menar att rosa, liksom lila, är onaturliga färger.
Om man tittar ut ser man mest blått, grönt , brunt, gult. Och blod är rött. Snö vitt.
Därför känner man genast instinkten "utomstående", "konstigt" vid åsynen av annat.
Att vissa blommor är starkt rosa/lila tror jag beror på att de vill att bina och humlorna lättare upptäcker dem i den gröna omgivningen, så att de kan bli pollinerade.

photo source 1


9 kommentarer:

Johan sa...

Mina spekulationer tar sin utgångspunkt i naturen. Där är i princip alla färger utom grönt, brunt och svart viktiga signalfärger. Röda och gula insekter är giftiga; röda, gula och vita blommor innehåller nektar; blåa, röda och gula färger hos ryggradsdjur betyder ofta "para dig med mig".

Rosa däremot finns nästan bara på speciellt framavlade trädgårdsväxter (och i marina miljöer). Därför tror jag att människan kan känna en viss förvirring när det blir för mycket rosa. Det är en "onaturlig" färg, och vi har ingen intuitiv känsla för vad den signalerar till oss.

Z sa...

Just det
Det känns onaturligt med rosa, jag förknippar den ljusa rosa med en europe som inte fått sol på sig, dvs det bruna och det gula stänket på hyn saknas.
Däremot känns alltså aprikos (orange + rosa) mycket bättre och "friskare"

Monica O Kolkman sa...

Inte för att jag egentligen fattar något av detta, men är inte en solbränd nordeurope naturlig? Eller jag menar; min huds reaktion på solen? Framavlad? :)
Ärr på huden är rosa.
Slemhinnor är väl mer rosa än röd?(Var går gränsen mellan rosa och röd?)
Laxkött är rosa (men det är kanske också framavlat?)

Z sa...

Monica:
Precis, ibland verkar rosa naturligt.
Vi europeer är ju inte helt rosa utan har normalt mer aprikos-beige hy.
Det är när det beiga inslaget försvinner som vi uppfattar varandra som bleka.
Men de flesta människor på jorden har inte blek hudfärg.

Jag tror alltså även att man bör beakta det jag skriver i början, den rent optiska orsaken.

Hanna sa...

Optisk analys på hobbybasis antar jag? Eller finns det något beläg för det du säger? Är inte alla rum helt inredda i en färg svåra att vistas i? Är inte alla färger som inte är grundfärger blandade med andra färger? Om din teori stämde skulle väl alla lila, bruna, beiga, gråa osv. toner "blinka". Låter ganska konstigt tycker jag...

Dessutom är rosa bara jobbigt för ögonen om man INTE tycker om färgen. För dem som gillar färgen är det inte en jobbig färg!

Men du kanske har analysert fler färger? Har inte läst så noga, detta var det första inlägget jag klickade på.

Z sa...

Hanna:
Angående lila färg håller jag med dig, men inte om brunt, beige, grått, eftersom dessa är en blandning av ett stort spektrum, inte bara av två "motsatser".

Redan då man blandar in gult i rosa (detta ger aprikos) får man ett bredare spektrum, så att säga, och det blir mindre jobbigt att se
på.

Men jag tror alltså att man vid rosa blandar en ytterst lättnedsmutsad färg med en väldigt klart lysande och att detta ger lite förvisrring för ögat.

isabelle sa...

rosa finns ingenstans i naturen, det känns som en artificiell, syntetisk färg. kanske därför den stör sinnena. samtidigt är små flickor absolut tokiga i den, så det måste ju finnas nånting tilldragande med den också.

Z sa...

Isabelle
Välkommen!

Hans-Georg Lundahl sa...

Räkna med att min hy är rosa som en räka. Eller var igår. Fick antibiotika mot halsfluss som gjorde mig extra solkänslig. Näste läkare påstod att det var faryngit.

eXTReMe Tracker