12 juni 2007

Anima Christi

För in-zoomad skönhet, klicka på bilden

Har mycket att göra.. funderar samtidigt över hur jag ska formulera ett trovärdigt inlägg om Schrödingers katt, kvantmekanik & statistik...
.....medan jag grubblar och söker harmoni kan jag lika gärna sätta in en vacker bön "Anima Christi" pga att det i söndags var Kristi Kropps och Blods högtid. Så innerlig att den nästan gör ont att läsa. Jag hittar ingen svensk översättning och skriver så länge en spontan tolkning, från engelska:

Kristi själ, hela mig
Kristi kropp, fräls mig
Kristi blod, uppfyll mig med kärlek
Vatten från Jesu sida, rena mig.
Kristi lidande, styrk mig.
Gode Jesus, hör mig.
Inom dina sår, göm mig
Låt mig aldrig skiljas från Dig.
Från den onde fienden, skydda mig.
I min dödsstund, ropa till mig.
Kalla mig att komma till Dig
Så att jag, tillsammans med dina helgon, lovar Dig
I evighet
Amen
-
Originalet
Anima Christi, sanctifica me.
Corpus Christi, salva me.
Sanguis Christi, inebria me.
Aqua lateris Christi, lava me.
Passio Christi, conforta me.
O bone Jesu, exaudi me.
Intra tua vulnera absconde me.
Ne permittas me separari a te.
Ab hoste maligno defende me.
In hora mortis meae voca me.
Et iube me venire ad te,
Ut cum Sanctis tuis laudem te.
In saecula saeculorum.
Amen


(traditionellt tillskriven Johannes XXII)


2 kommentarer:

Charlotte Therese sa...

Moder Teresas systrar har en svensk översättning av bönen - du kan nog få den från dem!

Håller med om att den är fin...

Charlotte

Patricia sa...

Måste nog gå att gråta en skvätt.
Gött att läsa bönen efter en riktigt pissig (ta nu inte illa upp någon) dag. Tack.

eXTReMe Tracker