3 jan. 2008

erfarenhet av Nåden

Folk brukar understryka att:

...en riktig vän ska man minsann kunna lita på!
....han/hon ska definitivt vara bra på att passa tider!
......personen ifråga ska aldrig svika eller glömma ett löfte!
......mest utslitna harangen: "man ska kunna höras per telefon mitt i natten efter tio år och kunna prata som om det var igår senast!"

......Man ska kunna avtala tid och avboka senast minst tre dagar i förväg, för att inte förspilla den andres tid.....
........Har man lovat så har man lovat etc etc etc

Dessa regler låter helt rätt i allmänhet, men:
Ovanstående tankar gör ofta att jag får magsår inför att bestämma möten. ;)

Därför var det så oväntat befriande efter det att jag, med en klump i halsen, en timme före festen, skulle ringa min väninna Anna för att meddela att vi inte kunde komma till hennes födelsekalas på en av mellandagarna. Vi var så upptagna hela månaden, att vi hade glömt bort att det just handlade om den kvällen. Pojkvännen svarade, och eftersom han är lika reko och snäll som hon, sade han bara: "Oj, nähä, kommer sakna er i kväll, Z, hoppas vi ses mycket snart"
Jag skickade henne ett ynka grattis-sms under kvällen, varpå hon svarade med ett urgulligt retur-meddelande

......vilken lättnad jag kände...en glimt av Nåd
.
.
.
Länkar till detta inlägg:

5 kommentarer:

Charlotte Therese sa...

Z,

De där reglerna har jag aldrig hört....tur är väl det!!

Jag uppskattar helt andra saker hos mina vänner än sånt...

Det mesta av det kan finnas där eller inte - men påverkar inte vänskapen.

Förutom det kanske att man vill kunna lita på sina vänner - i alla väder.

Och det där med att man kan prata - kanske efter flera månader/år -som om ingen tid har gått - men det bara finns ju där....

Inte som ett krav utan en gåva...

Tycker att de vänner som du skrev om här visar prov på sann vänskap. De ser inte till formalia - utan till det väsentliga....!

Charlotte

Z sa...

Charlotte

Du har rätt, de är guldklimpar. Det är just sådana som man själv vill vara så god mot som möjligt :)

Hosanna sa...

Det var en fin beskrivning av en nära vänskap. Det är så det ska fungera :)

Greenchili sa...

Men Z, inte är det väl något att jaga upp sig över ifall en vän råkat dubbelboka sig. Klart man säger "oj, vad synd, men kom gärna en annan dag". Händer mig titt som tätt att vänner får förhinder i sista minuten. Vet man var man har varandra så brukar det inte vålla några bekymmer alls.

Klart bra med visioner om hur man vill vara som vän, men ingen är någonsin perfekt. Det är vi väl överens om ;) Kram

Z sa...

Hosanna:
Jo, man är lyckligt lottad

Greenchili: Glaaad att jag har dig,
(samt Anna och hennes pojkvän) :)

eXTReMe Tracker