16 jan. 2008

Enda fördelen med växthuseffekten....

....är att uppvärmningen leder till att fler rödhakar övervintrar i landet.
Brukar ni regelbundet mata fåglarna utanför husknuten? I så fall blir de glada på Sveriges ornitologiska förening (SOF), om ni skickar in era observationer till dem, för de börjar nu med sin årliga fågelräkning. Förra året fick de visst läsa ca 10 000 brev från noggranna individer.



photo souce: http://www.birdwatcher.se/

Links to this post from:
Inbjudan till fågelpartaj (Charlotte-Therese)

10 kommentarer:

Dag Selander sa...

Det är nåt visst med exkursioner. Kikarn, fågelboken, kaffet. Hur många obs blev det senast för dej?

Z sa...

Dag
Vår balkong är tyvärr inte avpassad för matande (inglasad, utan räcke), men vad jag kan minnas så har jag observerat 20 st småfåglar sedan oktober. Not much.
En sparv råkade visst flyga in en gång, men hittade ut igen.

Greenchili sa...

Z: Hur kan det bli en tillförlitlig mätning när det är så många "random" inblandade i den? Mitt ordningssinne blir stört :/

Z sa...

Greenchili: Ja, jag fattar inte heller hur ornitologföreningen tänker. Jag är har oftast bara tid att titta på fåglar utanför fönstret på helgerna. Kanske kryllar det av pippi-ar måndag-fredag.

Dessutom beror det väl på vilken typ av fågelmat man lägger ut. Olika mat gillas av olika arter.

Kanske är det mest själva förändringarna de är ute efter.

Charlotte Therese sa...

Z, alla,

Ja, hur funkar de där mätningarna?

Så få personer (förhållandevis) som rapporterar... Hur kan det bli tillförlitligt? Och hur vet man att det inte är samma fåglar som dyker upp flera gånger (omöjligt att läsa ev. ringmärkning på avstånd).

Där jag bor nu har jag för första gången i mitt liv en balkong...!

Den är inte inglasad - så det skulle möjliggöra matning.

Bara ett litet aber: det lär vara förbjudet att mata fåglar från balkongerna.

Kan faktiskt inte begripa varför - om det blir skräpigt efter fåglarna så drabbar det ju bara min balkong - ingen annan... Det blir jag som får städa. Och det gör jag gärna i så fall.

Eller är det kvittret som stör? Kommer vi att bli väckta vid fyra/femtiden varje morgon av stora hungriga tjattrande och käbblande fågelhorder?

Eller vad...?

Vet inte hur många gånger jag har stått med talgbollar i händerna i affärerna i vinter. Senast igår!!

Nästa gång slår jag nog slag i saken. En ytterst liten symbolisk protest mot den svenska byråkratin....

Det är ibland så man kan få pippi!

Charlotte

Z sa...

Charlotte Hyresrätts/bostadsrättsföreningarna är väl noga med att det inte ska komma råttor. Fåglarna är bra på att smula ner.

Haha Du vill göra revolt mot dem. Kul :)

Charlotte Therese sa...

Z,

Om det här bara handlar om råttor så måste dessa först lära sig att flyga för att ta sig upp på min balkong, flera våningar upp...

Alternativt får de uppfinna små sugproppar och fästa på tassarna så de kan gå lodrätt uppför väggen... :-)

Tror det är grönt ljus för fåglelmatande om man inte bor på bottenvåningen...?

Fågelpartaj väntar...

Charlotte

Charlotte Therese sa...

Har nu gjort slag i saken.

Resultatet kan snart beskådas i min blogg... :-)

Charlotte

bokmalin sa...

Jag har rödhakesång som signal på min mobiltelefon. Den är dock oftast inte påslagen, så när telefonen någon gång ringer blir jag glatt överraskad och tror att det är en riktig rödhake som sätter igång. I somras var jag på restaurang och stod med en fullastad bricka när den entusiastiska rödhaken gick igång i byxfickan min. Hela kön blev liksom glad och började ivrigt titta efter rödhaken. Det var lite trist att göra dem besvikna... Ibland badar stenknäckar i en pöl vid vårt cykelställ. Det är vackra fåglar som har stil och uppträder hänsynsfullt, t o m mot de ohyfsade björktrastarna som flänger omkring hur som helst.

Z sa...

Bokmalin

Jo, det kan man tänka på mitt i alla tråkiga ringsignaler man ställer in. En pippi blir bäst.

eXTReMe Tracker