7 jan. 2008

Även mannen är diskriminerad i Sverige....

.....han har nämligen ingen lagenlig rätt att rädda sitt ofödda barn, eftersom det anses tillhöra kvinnans kropp. Mannen är helt rättslös i sammanhanget
och det är skamligt, tycker undertecknad.
Om kvinnan vill göra abort på barnet, men inte mannen, så blir det kvinnans val.
Han kan inte heller säga åt henne att göra abort om hon vill behålla det (Gudskelov).
Och, som Doktorn påpekar; oftast får mamman vårdnaden om barnen, vid vårdnadstvist.
Det är långt kvar till jämställdhet, något att be för.


(Mina två föregående inlägg, har genererat en del svar och känslor. Jag menade inte att såra, utan att ärligt uttrycka det jag anser. Det gav en sorts inre frid att plita ner dem. Nu vet i alla fall läsaren var jag står och vilka tankar som surrar i huvudet kring dessa frågor.
Och så erkänner jag att de som drabbats av de svåraste händelserna i livet, borde ha företräde till att skriva om teodicé.)
.
Ps. Utanför ämnet,
men vill ni ha tips på god vegetarisk fredagsmat? Titta in hos klippan Johan.

15 kommentarer:

Eskilsson sa...

Men hur vill du ha det då? Mannen ska inte bestämma om en abort ska genomföras och inte kvinnan heller. När ska man få göra abort då och vem ska få bestämma att nu är det okej? Explain plaese

Z sa...

Eskilsson Välkommen:
Ok, jag tycker abort är onödigt (förutom vid våldtäkt/incest/fara för moderns liv),
det glömde jag säga.

averater sa...

z, hävdar du att ett barn/foster är mindre värt om det blivit till pga våldtäckt/incest? eller varför är abort ok då men inte annars?

ps jag är mot abort i alla situationer utom möjligen vid fara för moderns liv (då man måste väga barnets mot moderns liv)

Z sa...

Averater: good point, funderar ofta på frågan, och kan inte komma fram till att jag kan döma en kvinna i det fallet eller tvinga henne att föda barnet.

Tuve sa...

Vid fara för moderns liv kan man väl göra vad man kan för att rädda modern utan att för den skull göra abort? Man kan alltså även göra sådana ingrepp som kan utgöra en fara för barnets liv för att rädda moderns. Om barnet dör då man försöker rädda modern är det en sak, men varför är det ok att explicit döda barnet för att rädda modern?

Om man vänder på det, skall man undvika att försöka rädda ett barn om det finns risk för moderns liv?

Jag ser inte logiken i det...

Hosanna sa...

Tuve; det var en klok tanke. Tack.

Z; bra inlägg! Lyssnade på Gudrun Schyman vs Per Ström på radion tidigare i eftermiddags. DET var intressant:)

Z sa...

Tuve: Du har rätt i sak. Jag tänker i dessa extremfall utifrån känslor

Hosanna: Erinrade mig resonemanget om svenske mannens rättslöshet från filosofiläraren på gymnasiet.

Kaplansgården sa...

hosanna - på vilken kanal hittade du det?

Hosanna sa...

Kaplansgården; susar in till dig och lämnar avtryck även där men... jag antar att det var P4 för jag tror att det var Enhörning och Rennerfeldt som var programvärdar. Strax före tre... så det kanske går att hitta på www.sr.se

Anonymous sa...

Varför tycker du att man skall försöka undvika abort så långt det är möjligt?
Jag har så svårt att förstå det när du tror att vi alla är fyllda av arvssynd. Är det då inte bingo att slippa födas?
Att sväva raka vägen till Guds himmel vore väl en ofattbar lycka -och slippa risken att brinna i evighet?

//ninni

Z sa...

Hosanna Vad pratade de om i radioprogrammet?

Ninni
Fast mord löser inte några problem. Det är vi människor som är födda som kan utföra dem och det går på vårt "syndkonto".
Man kan inte döda någon och säga: Jag gjorde detta för att den personen skulle komma till himlen (jämför vissa hemska sekter, som säger att någon "ska tas hem till himlen", fruktansvärda uttalanden):
Då tänker man ju inte på sin egen själ, som förmodligen blir lite förstörd av att begå mord. Dessutom sänder man då ut signaler till barn och unga om att det skulle vara ok att döda.

vad jag menade var: det är inte någon människa som ska besluta när någon ska dö.

Anonymous sa...

Hade jag den tro som du har skulle jag inte tveka att ta livet av mig! Be några böner och sen iväg....
Att vara så skuldtyngd skulle kännas outhärdligt!
Jag skulle heller inte tycka det gjorde ngt om det var en människa som skickade ngn annan in i döden.
Ändamålet skulle helga medlen.

Men nu har jag inte din tro så det är ingen fara.
Var och en salig i sin tro.

//ninni

Z sa...

"Var och en salig i sin tro."

Just det, Ninni. Tror du, PÅ ALLVAR, att någon mänsklig varelse eller civilisation skulle känna sig salig av att döda?
Ärligt talat, det tror jag inte att du tror.

hittade hit sa...

Retroaktiv abort på alla som förespråkar abort,japp

Z sa...

Hittade hit Välkommen!
Ok, ditt förslag är inte mitt förslag
MEN
Man kan åtminstone kontemplera kring den amerikanska(?) parollen:
"Choose life, your mother did"

eXTReMe Tracker