3 jan. 2008

Bakom rubrikerna - om otillbörlig påverkan

Anders Piltz ser tillbaka på julen 2007:

"I min hemstad hade en av skolorna avslutning ute på skolgården med huttrande elever och lärare, för att de unga inte skulle utsättas för skadlig påverkan av själva kyrkolokalen.

En annan skola hade avslutningen i domkyrkan men med en kravmärkt präst som garanterat inte talade om Jesus och hans födelse. Inga religiösa övergrepp har således rapporterats i samband med terminsavslutningen."

ur dagens Dagenkrönika



----------------------------------- ROFL

Ps. Denna bonushumor går i linje med något jag hörde från vännen Andreas för länge sedan då jag frågade om det var sant att hans väninna (18 år) hade lämnats kvar i huset av föräldrarna en månad, utan pengar och mat. Han svarade: "Jag sammanfattar det så här:....det förelåg ingen risk för svält"

Photo source & licence

3 kommentarer:

Greenchili sa...

Jag tycker personligen att det är fjantigt att icke-religiösa har sådana problem med skolavslutning i kyrkan. Som icke-troende kan jag ändå uppskatta den vackra arkitekturen och det traditionsenliga med avslutning i kyrkan. Har inte märkt att jag har blivit indoktrinerad för att jag varit där två gånger per år. Vackra psalmer och berättelser har ingen dött av, vad jag vet!

Z sa...

Greenchili:

så för dig "föreligger ingen risk" för "skadlig påverkan från kyrkolokalen"
(mer än om eventuell väggmålarfärg är hälsovådlig)

Det var då tur :) :)

Greenchili sa...

Inte mer än det föreligger risk för skadlig påverkan från övriga lokaler :)

Ja, verkligen tur =)

eXTReMe Tracker