17 nov. 2008

Jantelagen är bara toppen på isberget....

Mackan blir ordentligt ledsen över att Lidl visst hällt frätande rengöringsmedel i matresterna (urk! är detta verkligen sant?), för att hålla luffarna borta från butikens sophögar. Nå, de varnade åtminstone med en skylt, och omständigheterna var säkert flera och besvärliga...

Men det hela får mig ändå att tänka på en grov missuppfattning många har, vad gäller begreppet missunnsamhet (och avundsjuka). Det är inte bara gentemot dem som har det bättre som vi blir avis, utan här kommer den sorgliga biten:

Vi människor har också en tendens att ibland inte ens orka med om någon kommer upp sig till att ha det 1/10 så bra som vi själva. T o m det kan irritera. Det är knappt så man tror det själv, men de reella mänskliga egenheterna övergår ens föreställningsförmåga.


Hur ska vi motverka detta?

40 kommentarer:

Geobastard sa...

"de varnade åtminstone med en skylt"

Sicken tur då att katter och fåglar och annat vilt som ibland roffar åt sig sopor kan läsa då... :D

Någon borde hälla gifter över Lidl-personalen istället. Eller åtminstone straffa dem.

Johan Stenberg sa...

Det är säkerligen fel att lasta företaget Lidl för det som hänt.

Men de ansvariga bör ju få någon form av straff eller vård. Man blir rejält förskräckt.

Charlotte Therese sa...

Vad hemskt!

Hur man ska motverka det?

Man kan ju tänka på att:

"Allt vad ni har gjort mot en av dessa mina minsta - det har ni också gjort mot mig."

Och allt vi inte har gjort - det har vi inte heller gjort för honom.

Den hemlöse, smutsige, psykiskt störde, alkoholiserade, och/eller knarkande person som Jesus väljer att ta sin boning i - hur behandlar vi denne?

Är det inte vi som gör honom/henne utstött genom att inte släppa in honom/henne helt i gemenskapen?

D sa...

Johan
Skulle för min del tro precis tvärt om! Lidl har rykte om sig att vara en arbetsplats där man knappt ens får nysa utan att först fråga chefen om lov. Skräckhistorierna om hur de behandlar sina anställda är legio. Sker sådant här så lär det vara inte bara känt, utan beordrat, gissningsvis med hot om omedelbart avsked om någon skulle våga vädra invändningar.

Vilket naturligtvis inte hindrar att den officiella historien kommer att bli att man skyller på de anställda, när man nu fått kritik...

Själv har jag aldrig satt min fot i en Lidl-affär och kommer aldrig att göra det.

Johan Stenberg sa...

D. Nu resonerar du ungefär som Aletheia-protestanterna. Förutom att de byter ut Lidl mot Katolska kyrkan.

Nej, sätt din fot i en Lidl-affär först och demonisera dem sedan. :-)

D sa...

Johan
Va???

Du tror inte möjligen att de anställda på en dålig arbetsplats talar mer sanning utanför affären än vad de gör när chefen lyssnar?

Jag har själv jobbat i en livsmedelsaffär där man bröt mot varenda lag och regel som ö h t finns för den branschen. Utgångna färskvaror märktes om. Reglerna för extrapriser bröts ständigt. Helgdagar skulle jobbas in på närmaste lediga dag (givetvis utan extra lön). Raster existerade knappt. Friska tonåringar förvandlades regelmässigt till diskbråckiga invalider inom loppet av 3-4 månader. Snattare togs in i varuhissen och spöades upp innan de kastades ut på baksidan. You name it...

Det var Stockholms, och därmed antagligen landets, på den tiden populäraste mataffär...

Så förlåt mig om jag inte har så stor tilltro till vad kunderna ser av de anställdas verklighet...

Johan Stenberg sa...

D. Förlåt, det var en ondskefull jämförelse! :-)

Jag har inte jobbat i dagligvarubranschen själv, så jag underskattar kanske problemen. Däremot så har jag jobbat i restaurang-, krog- och serveringsbranschen. Det var lugna gatan jämfört med forskarbranschen - förutom att man inte kunde blogga på arbetstid. ;-)

D sa...

Johan
:-)

Det finns massor med bra affärer. Problemet är att det är en bransch där man lätt kan anställa naiva tonåringar helt utan vana, och av arbetslösa sådana går det minst 20 på dussinet. Alltså 'gör' det, om man är tillräckligt skrupelfri, inget om man behandlar sina anställda så illa att de bara stannar en 2-3 månader i genomsnitt...

Tvärtom så har det den stora fördelen att man slipper facket... Stockholms största butik och ingen fackklubb... Det säger väl allt...

Och som sagt Lidl har grundligt dåligt rykte. Historierna därifrån är ännu många gånger värre än de jag upplevde.

Dessutom föredrar jag att stödja svenska bönder och inte tyska.

Rolf sa...

Jag tror att människan har ett behov att se ner på andra och veta att någon har det sämre än en själv. Då känner människan att den ändå inte har det sämst utan det finns någon som har det sämre och mår bra av detta.

Men Lidl gör fel i detta fall. All återvinning skulle tillåtas. Alla skulle ha möjlighet att hämta saker de kan behöva på soptippar. Mat som kastas kan även den komma till användning. Samhället i dag tar inte hand om de utstötta så det är en välgärning om dessa kan få bra mat genom de containrar de genomsöker. Vi hade ett mycket bättre samhälle för några årtionden sedan. Samhället tog hand om alla förr. Den som inte hade tak över huvudet eller mat togs in på fattigstugan. I dag finns ingen hjälp för de svagaste att få.

Z sa...

Terra
Jo, det är sant, många kan inte läsa så det blir extra hemskt.

Charlotte
Ja Jesu ord ekar här.

Johan
En fråga: Är det inte just som D, som man ska agera i en fungerande marknadsekonomi? Dvs välja de företag man vill stödja och undvika andra? Jag är själv just nu inte inne på att bojkotta Lidl, men kan mycket väl förstå tanken bakom.

Rolf
Jag tror att människan har ett behov att se ner på andra och veta att någon har det sämre än en själv.
Precis. men varför nöjer vi oss inte med att de har det sämre? Varför måste de ha det mycket sämre? Ondskans mysterium.

Minns i början av 90-talet när polacker tydligen stod och sålde mat och andra varor på en parkeringsplats i Malmö. jag besökte inte platsen själv, men det var stora rabalder i tidningar och radio. "Polackhandeln!" Visst, det fanns uppgifter om att de även sålt sprit till tonåringar, men överlag:

Varför stack det så i ögonen på folk att några kom hit med färja på veckosluten för att finna mer lycka än på den fattiga hemorten?
Jag förstår fortfarande inte detta.

Joachim Elsander sa...

Jag växte upp med följande "visdomsord" som var en viktig värdering i min familj:
"Det finns en sak som är värre än att vara bortskämd och det är att vara missunnsam."

Rolf sa...

Z jag förstår inte heller. Men jag tror att det finns en ondska och att denna har otroligt stor makt. Att stå emot ondskan är svårt. Den lockar överallt till snabba tillfredställelser och belöningar. Att utnyttja andra eller stjäla från andra är ett ex på snabba belöningar men självklart inte goda och tillfredställande handlingar i långa loppet. Goda handlingar och hjälpsamhet ger djupare tillfredställelser men kan även bli otacksamm bemötta och då ge frustration om man inte förstår att en god handling kan ge detta resultat. Men man måste tro på godheten och vad är då det? Jag tror att det är den som Gud gett oss på pränt i bergspredikan. Människan kan inte bestämma vad som är gott då blir det egosim till slut det som är gott för merparten blir upphöjt till lag. Så menas Guds lag inte utan här gäller godheten som något alla ska få del av och inte bara en viss del. Plus att man inte ska kräva belöningar för en god gärning därför att då finns en baktanke med den goda gärningen och då blir gärningen ond och krävande.

Aleph sa...

En liten meta-reflektion: Det är ganska märkligt att se hur fromt godhjärtade kristna människor är - så länge ett problem diskuteras teoretiskt. I praktiken har det å andra sidan visat sig att kristna inte behandlar sin nästa bättre än någon annan. Detta är inget utpekande av någon här, men det är en bra tumregel att hålla i minnet: den stora skillnaden mellan teoretisk och praktisk moral...

Johan Stenberg sa...

aleph. "I praktiken har det å andra sidan visat sig att kristna inte behandlar sin nästa bättre än någon annan."

---Det skulle intressera mig att läsa om du kan hänvisa till någon trovärdig vetenskaplig undersökning som visar att det inte finns någon signifikant skillnad i praktik mellan praktiserande kristna och icke-religiösa eller praktiserande humanister.

Helst en undersökning där fängelsedömda inte är medräknade eftersom många blir religiösa just under fängelsevistelser vilket implicerar en bias.

Aleph sa...

Johan Stenberg: Jag märker att mitt påpekande var provocerande ;-) Men jag tänker naturligtvis inte hänvisa till några "vetenskapliga undersökningar" lika lite som kristna är beredda att göra det, för sin vidmakthållna ståndpunkt: att religion skulle göra människan till en moraliskt bättre varelse.

Johan Stenberg sa...

Z. Jovisst, det är marknadens spelregler. Men det är ju inte ovanligt att folk bojkottar företag och länder av ren okunskap eller inbillskhet. Det är givetvis ok, men inte alltid särskilt insiktsfullt. Det är av sådana anledningar som vissa protestanter "bojkottar" KK.

Johan Stenberg sa...

aleph. Jag ville inte "sätta dit" dig på något sätt. Men påståendet att kristna minsann inte är bättre än andra framförs så ofta så det skulle vara intressant att veta om det ligger någon substans i det eller om det bara är en av våra vanliga "folksanningar".

Aleph sa...

Det hävdas väl eftersom inget tyder på det. Och jag ser det snarare som ett genmäle mot kristna, som minst lika ofta hävdar motsatsen. Tydligen utan bevis eller belägg?

Johan Stenberg sa...

Aleph. Skall vi göra en undersökning. Vi räknar några ateist- och religionsbloggar hur ofta det påstås att (1) kristna är godare än andra, eller (2) kristna är minsann inte godare än andra (eller ondare).

Min förutfattade mening är att praktiserande kristna mycket sällan eller aldrig påstår sig vara goda, medan ickekristna väldigt ofta spelar Don Quijote och anser sig nödgade att dementera de kristnas godhet.

Vi kan börja med två påståenden i den här tråden. Du påstår ovan att kristna visst inte är godare än andra och jag påstår härmed att praktiserande kristna, tack vare religionen, har betydligt mer "god verksamhet" än icke praktiserande kristna.

Därmed står det nu 1-1 i påståenden.

Aleph sa...

Så du menar, som kristen, att kristen tro inte skulle vara välgörande för moralen?

Aleph sa...

Ursäkta, såg inte din slutkläm. Men du menar alltså att kristen tro leder till bättre moral (moraliska handlingar). Bra, belägg det då.

Aleph sa...

... På ett vetenskapligt giltigt sätt, som sagt. Går det inte att belägga, så återstår ju bara åsikten att kristendom inte leder till bättre moral.

Johan Stenberg sa...

aleph. Det är bra att du nu börjar slingra dig ur påståendet att kristna minsann inte är godare än andra. Det var en åsikt och inget annat.

Den åsikten hävdas ofta. Jag har här hävdat att att den motsatta åsikten mycket sällan hävdas. Du får svårt att hitta fler exempel än mitt (i denna tråd) på att kristna menar sig ha en religiöst motiverad moral som är högre än icketroendes.

Varför anser sig då ickereligiösa nödgade att dementera de kristnas religiöst motiverade godhet? Jag tror att det beror på allmänkännedomen att de praktiserande kristna faktiskt är godare än andra på grund av sin religion. Denna religiöst motiverade godhet pratar kristna aldrig om, men ickereligiösa anser sig ändå nödgade att hela tiden dementera denna allmänkännedom därför att de inte gillar den.

Om jag har fel i denna analys så är jag extremt inbillsk, men jag har ju erbjudit dig en gemensam undersökning så mitt påstående är ju åtminstone delvis falsifierbart.

Aleph sa...

Johan Slingerbult: Jag hävdar fortfarande att kristna inte är godare än andra. Och förstår ö.h.t. inte hur man skulle kunna utläsa något annat i mina sista..?

Z sa...

En sak jag tydligt ser i kyrkan när jag ska gå på vardagsmässa, är dess välkomnande av "olika element", dvs hemlösa/luffare, (återknyter till blogginlägget :))

Just sådant som religionskritiker brukar klaga på; alla wackos som uppehåller sig i kyrkor, för att få husrum..."Titta så galna och knäppa kristna är"
istället för att tänka ett litet steg längre:
"Aha, kristna (i alla fall SvK och RKK) är kanske mindre benägna att slänga ut knäppt folk, än vad andra föreningar är"

Det är ett stort offer att ta hand om dem som inte elitsamhället orkar med, dvs att vara inkluderande.

Det får man i regel ta mycket "heat" för. Både från media och från grannar.

Aleph sa...

Zäta: Just sådant som religionskritiker brukar klaga på; alla wackos som uppehåller sig i kyrkor, för att få husrum..."Titta så galna och knäppa kristna är"
istället för att tänka ett litet steg längre:


Ojdå, det är har jag aldrig hört talas om. Men om du skriver det, så kan det ju inte vara ett påstående gripet ur luften bara för att... Nu går jag åstad och blir kristen.

Z sa...

Aleph
jag överlåtar åt dig att kolla statistikt i din hemkommun hur många föreningar/soppkök för fattiga och hemlösa som står i SvKs/Frälsis regi, och hur många som inte står i SvKs/RKKs/Frälsis regi.

Aleph sa...

Zäta: Kan du inte hellre visa var man hittar det religionskritikerna "brukar" tycka? ;-)

Z sa...

Aleph

var det alltså så jobbigt att tänka sig att kolla upp statistiken kring hemlösarbete som drivs av kyrkan resp. inte kyrkan i en stad? Stockholm/Göteborg/Malmö/Örebro/Uppsala?

Eller känns resultatet uppenbart redan nu, så att du hellre byter ämne?

Vad gäller "kritiker som säger att kristna är knäppa" behöver jag knappast visa mer än en enda person;

jag har nämligen inte hävdat att dessa kritiker tillhör någon majoritet eller speciell procentsats. Jag har bara hävdat att sådana finns.

Aleph sa...

Du blir duktigare och duktigare på fula debettknep, Zäta. Det är naturligtvis inte jag som bytt ämne - och det vet & ser du själv också, egentligen. Konstigt vore det annars.

Men dina nya skills upplärda av dina nya kompisar på Vetenskap och Folkbildning dikterar ju att det är viktigare att få något sagt när man vill försvara en position, än att få något vettigt sagt, eller hur?

För övrigt, och för att återgå till grunderna, så är det den som gör ett positivt påstående ("kristendom skapar god moral") som också bör belägga saken - vetenskapligt, helst...

Z sa...

Var det någon annan läsare som tyckte att min fråga om statistiken på hemlöshjälp i t ex Göteborgs stad, var ful?

Vilka organisationer står bakom fattighjälpen där?

Du ville ha bevis på att kristna i vissa hänseenden kunde vara godare än andra. Det var därför jag bad dig kolla upp nämnda situation.

Vad är fult med det?

Johan Stenberg sa...

"För övrigt, och för att återgå till grunderna, så är det den som gör ett positivt påstående ("kristendom skapar god moral") som också bör belägga saken - vetenskapligt, helst...

Nå, det var faktiskt du som kom in här och hävdade att kristna inte har bättre moral än andra trots att ingen vid det tillfället hade hävdat motsatsen.

Då begärdes en källa till det påståendet, varpå du påstod att någon källa inte behövdes eftersom [nytt påstående] kristna proklamerar att de har en överlägsen moral och att bevisbördan därför ligger på dem.

Du gör alltså helt oprovocerat två påståenden utan att kunna styrka dem: 1. Kristna har inte bättre moral än andra; 2. Kristna brukar proklamera att de har bättre moral än andra.

Nåväl, som Z påpekar så är det lätt att finna bevis för dem som vill ta reda på hur det ligger till.

För övrigt hade Z en post om bevisbörda för ett tag sedan. Kanske kan vara läge att läsa det igen.

Z sa...

Aleph
En fråga till:

Kommer du, varje gång jag emotsäger dig i en debatt, och ber dig presentera stöd för dina påståenden,
säga att det är VoFs fel att jag formulerat mig så?

Varför inte presentera stöd för dina påståenden om att kristna inte är godare än andra?

Johan Stenberg lade fram att han menar att nätet är fullt av ateistbloggar som säger att kristna påstår sig vara bättre, men att han inte sett någon kristen skriva så.

Jag har bett dig kolla upp statistiken på hemlöshjälp i en stad.

Vilka referenser har du själv?
Det var du som kom med ett påstående, som är off topic i mitt inlägg:
"Kristna är minsann inte godare än andra"

Kan du precisera det? Eller utveckla det?

Charlotte Therese sa...

Jag avbryter kanske pseudodebatten en aning, men jag undrar över det här:

>Jag tror att människan har ett behov att se ner på andra och veta att någon har det sämre än en själv.

För så kan jag faktiskt inte påminna mig att jag nånsin har känt det.

Blir tvärtom väldigt ledsen när jag ser någon som har det sämre än jag, och önskar kunna göra något.

Tips: delta gärna med ett litet bidrag i blogginsamlingen till min vän i Sydafrika, alla godhjärtade kristna, ateister och andra...

Z sa...

Charlotte

Du saknar alltså den lägsta formen av missunnsamhet?
:) :)

Joachim

Vilka visdomsord.

Aleph sa...

Zäta: Du beter dig och resonerar oseriöst, och går medvetet ifrån ämnet samt försöker förvirra debatt-tråden. Och självklart hittar du några vänner som håller med dig - det betyder givetvis inte heller något. Mer behövs inte sägas, kära Z.

Johan Slingerbult: Det positiva påståendet - och det ursprungliga påståendet - står alltså kristna/kristendomen för: att tron gör människan till en bättre varelse. Om de inte kan belägga detta - vilket de aldrig kunnat - så stödjer det bara den motsatta ståndpunkten.

Mer behövs icke sägas här heller ;-)

Z sa...

Aleph

Citera det ställe där jag går ifrån ämnet.

Charlotte Therese sa...

Z,

Ja, uppenbarligen...

Har visst missat något väsentligt här i livet...? :-)

Hade faktiskt ingen aning om att det går att tänka så.

Alltid lär man sig något av bloggandet...

Pekka S sa...

Jag undrar om den Lidlanställdes agerande verkligen byggde på missunnsamhet mot sämre ställda. Snarare tror jag att agerande grundas i någon typ av nidbild av de hem/matlösa. Många tänker trots allt i banorna att "de minsann får skylla sig själva eftersom de inte vill ta tag i sina liv. Istället vill de bara snylta på andra." Många verkar inte vilja eller kunna sätta sig in i hur det verkligen är att vara en av dessa människor och varför de är i den sitsen. Jag tror alltså att det lika väl kan handla om en ogillan av inbillade karaktärsdrag snarare än missunnsamhet.

Men jag kan ha fel. Resonemanget bygger nog mycket på att jag personligen skulle ha svårt att vara missunnsam mot sämre ställda.

Z sa...

Pekka S

Du verkar också befriad från denna avart av missunnsamhet.

Intressant. Det värsta verkar vara om en luffare råkar få något som han inte betalt/jobbat för. Då blir vissa extra förbannade.

men visst, i detta fallet handlade det nog om strikta order om att vissa element inte skulle uppehålla sig och lukta illa nära affären. Jag har viss förståelse för omständigheten.

Mitt problem är som sagt lösningen på det hela, dvs rengöringsmedel i matresterna. Läskigt.

eXTReMe Tracker