25 nov. 2008

Årtusendets bästa låt - vilken är det?

(Jag menar det förra millenniet (-: )
Förutom en massa rock & blues från 1900-talet, så röstar jag, inte helt otippat, för att

"Jesus, bleibet meine Freude" (J.S. Bach)
bör få det ultimata priset. Den är så pass cool, fin, pampig, men enkel, gullig och.....genialisk.....att jag inte vet vad jag ska säga.
.
.
Jesus bleibet meine Freude,
Meines Herzens Trost und Saft,
Jesus wehret allem Leide,
Er ist meines Lebens Kraft,
Meiner Augen Lust und Sonne,
Meiner Seele Schatz und Wonne;

Darum lass ich Jesum nicht
Aus dem Herzen und Gesicht.


Vilken är "bitarnas bit" enligt er?

Photo: The midsection of a cello Author: Gphoto
Licensing :
GNU Free Documentation
.

12 kommentarer:

bokmalin sa...

...rock & barock? Det gillar jag också. Stycket du nämnde skulle kunna vara min favorit. Eller Bachs solokonsert för cello - har en underbar inspelning där man hör cellisten andas och följa med i det han spelar. Bach lär ha älskar cellon särskilt mycket då han ansåg att dess ljud låg så nära den mänskliga stämman. Eller ta "I know that my redeemer liveth" ur Händels Messias. Underbar, underbar...! Och jag har som vanligt svårt att begränsa mig så nu slutar jag! :)

Johan Stenberg sa...

Oh, den är så bra! Kan du inte lägga in den fantastiska texten också.

tubbo sa...

Oj.. vilken svår fråga..

Beethovens månskenssonat är visserligen något sönderlyssnad, men storslaget enkel.. ja.. en sann "hit" precis som alla klassiker.. exempelvis "Jesus, bleibet meine Freude"..

Charlotte Therese sa...

Supersvårt...

Om trallvänligheten och fastklistrandet i hjärnvindlingarna ska räknas in så måste det bli något av ABBA. Bra nära toppen i alla fall. (Är kanske lite påverkad av att nyligen ha sett Mamma Mia.)

Annars finns det ju flera bra psalmer. Tänker inte direkt på den du nämner - utan på: "O Jerusalem du höga" (458 i "gamla" Cecilia). Träffsäker, mångomfattande, vacker!

Och så klassikerna i olika tappningar: Ave Maria, Pie Jesu... Hellre Fauré än Mozart.

Omöjligt att begränsa det till bara en låt... Och jag har nog sträckt mig över flera årtusenden dessutom (i tankarna åtminstone, under inventeringen av allt det braiga som dök upp)). Menade du det senaste? ;-)

Excelsis sa...

Jag är inne i en Arvo Pärtperiod nu och skulle säga att "Fur Alina" ligger bra till för tillfället. Har ingen aning om det håller i sig.

Vivaldis fyra årstider ligger också bra till. Märkligt nog hamnar den klassiska musiken högt upp.

Skulle kunna tänka mig något i stil med Come Sunday med Duke Ellington.

Aleph sa...

John Lennon: I Am the Walrus (som f.ö. i likhet med något Bach skrev bygger på en melodislinga i form av en "Eschertrappa"). Och A Day In the Life.

Paul McCartnet: Penny Lane och Eleanor Rigby.

Johan Stenberg sa...

"Vilken är "bitarnas bit" enligt er?"

Om man får ta ut svängarna lite och inkludera chokladbitar så är Mozartkugeln min favorit.

Nej, förlåt, detta var fööör mycket off topic.

Charlotte Therese sa...

Mmmmm, Johan,

Jag tycker att chokladbitar i alla former tar priset... ;-)

Helst mörk choklad. 70-80-procentig.

Finns det inte nån chokladsång (för att komma in lite på ämnet igen)?

Elvis har ingen nämnt - det tycker jag han vore värd. Tänker dock inte på någon enskild låt. Mest rösten, svängigheten.

Teija sa...

Choklad i alla former men jag måste hålla med dig, Charlotte Thérèse. Mörk choklad med hög kakaohalt slår det mesta. Har du testat choklad med chili? Mmmm.

Det fanns en låt för ett antal år sedan (kanske 4-5) där de sjöng 'sweet like chocolate'. Kommer inte i håg vad den heter eller vilken grupp och den var inte så jättebra heller men de sjunger om choklad. Det fanns en grupp som hette Hot Chocolate, fast om de sjöng om choklad vet jag inte. Sedan finns det ju ett odödligt citat från Forrest Gump: Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get'. Finns mycket att säga om choklad...

Hans-Georg Lundahl sa...

Nu i jultiderna hör man här och hvar i Frankrike två låtar jag gillar skarpt:

- Garçon au tambour
och, från em 24 dec:
- Il est né, le divin enfant

Helena sa...

Z,
Den är helt enkel underbar!
Vi (maken och jag) lyssnade på den senast igår kväll. Med massor av tända ljus och ett glas vin.

Agda-Magda sa...

Min decembermånad har genomsyrats av två sånger: Bereden väg och Slipping Through My Fingers. Båda får tårarna att flöda, av vitt skilda orsaker. Och ja, det är väldigt gott med mörk choklad med chili.

eXTReMe Tracker