18 okt. 2008

En seglivad myt

Tänkte påpeka något självklart, men som inte alltid kommer fram i den heta debatten. En överväldigande del av läsarna kommer kanske tänka "ja, men det visste jag ju redan", men jag har inte sett någon bloggare eller tidning ta upp det hittills (Skönt, då finns det något kvar för mig att skriva om ;) )

Ofta sägs det i abortdebatten att motståndarna har religiösa skäl, men:

Alla ateister är inte automatiskt för dagens liberala abortlagstiftning.

Jag har träffat minst två starka ateister hittills som noggrannt påpekat sin ståndpunkt och varit lite modstulna av att klumpas ihop med den stora massan som inte delar deras åsikter. De har känt på fördomen från alla möjliga människor, både kristna och ateister.


Bloggtips: Johan S: Perspektiv på katolsk statistik, På vacklande ben: Fosterutveckling och abort

Photo: Tautropfen auf Spinnennetz, By user: Friedrich Böhringer (Talk contribs)
License: Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5

7 kommentarer:

Rolf sa...

Abortfrågan ser jag som hur man ser på ett liv och vad som ska ses som liv och när och om man har rätt att utsläcka det. Det är inte en enbart religiös fråga det är en mänsklig fråga där religiösa som icketroende kan enas om samma synpunkt. För eller emot utsläckande av skapat nytt liv efter eget gottfinnande.

Pekka S sa...

Ateister kan absolut vara abortmotståndare. Och teister kan vara för aborter. Det behöver inte vara en religiös fråga även om det i vissa fall är det...

Z sa...

Bara berättar kort om dessa personer: Den ene är en filosofilärare som gjorde uttalandet på 90-talet när vi elever frågade. han menade sig vara a-religiös, dvs att han tyckte att man inte ens skulle behöva fundera på om någon Gud fanns förrän man hade bevis.

När han höll lektionen som handlade om definitionen av en människa så berättade han om sin ståndpunkt kring abort.

Den andre var en polare som är starkt religionskritisk, tror inte att det finns någon gud, och menade i alla fall år 2005 att det är ett "himla onödigt utsläckande av människoliv", om jag minns rätt.

Rolf:
Tack för kärnfullt filosofiskt resonemang

Pekka S:
Precis. Frågan kan helt enkelt handla om att värna en individ av den egna arten.

Johan Stenberg sa...

Är ateistiska "pro-life":are vanligtvis också vegetarianer?

Z sa...

Johan S:
vet inte:
de jag mött har varit liberaler/höger.

Johan Stenberg sa...

"vet inte: de jag mött har varit liberaler/höger."

---På tal om seglivade myter. ;-)
Även liberaler och högerfolk kan vara vegetarianer.

Z sa...

Johan S:

Guilty as charged. *skäms*

eXTReMe Tracker