Homogenous Charge Compression Ignition - HCCI ....
..... är en sorts intern-förbrännings-motor (med speciell förbränningskammare)....
.
En förblandad bränsle-luft-blandning används som i en vanlig, hederlig ottomotor, men bränslet komprimeras till självantändning som i en diesel.
Namnet antyder kompressions-antändning av en homogen (fullständigt blandad) bränsle-luft-blandning.
HCCI motorn kan, ses som en blandning mellan ottomotorn (gamla hederliga, som sedan över 100 år, driver de allra flesta bilar) och dieselmotorn.
.
Kort summering av otto- och dieselmotorn:
.
I ottomotorn antänds en homogen bränsle luft blandning av en gnista. Gnistan ger upphov till en flamma
som sprids genom hela förbränningsrummet. Lasten (motorns moment) regleras genom att styra mängden blandning in i motorn med gasspjället.
.
I dieselmotorn komprimeras ren luft. Bränslet sprutas in under högt tryck i slutet av kompressionsslaget i den varma komprimerade luften. Bränslet förångas och blandas delvis innan självantändning sker. Hos dieselmotorn regleras lasten med hur mycket bränsle som sprutas in.
.
HCCI-motorn:
I HCCI motorn komprimeras en homogen bränsle luft blandning så att den självantänder när kolven befinner sig kring sitt övre vändläge. För att självantändning skall ske krävs ett högt kompressionsförhållande. För att bromsa kemin så att inte förbränningen sker allt för fort så måste kraftigt utspädda blandningar användas. Detta uppnås antingen med luftöverskott och/eller med recirkulerade avgaser. Precis som hos dieselmotorn används inget gasspjäll utan man har alltid fullt luftflöde in i motorn, dvs ingen strypning på insugssidan (otrottlad).
.
Och genom detta ständiga luftflöde in i motorn, kan man uppnå en mycket högre verkningsgrad, dvs. energiförlusten blir mycket mindre och man kan HALVERA BRÄNSLEFÖRBRUKNINGEN.....
.
Den har extremt låga utsläpp av kväveoxider och sotpartiklar.
.
Problem:
Regleringen är svårare. Trafiksäkerheten behöver utvecklas. Man vill kunna bromsa snabbt i trafiken, t ex om någon står mitt på vägen framför en.
För att kunna uppnå klassiska fyrtaktmotorns bromssträcka, acceleration, osv behöver man reglera kompressionen och temperaturen på insugningsluften. Sedan några år tillbaka jobbar man med detta.
Dessutom behöver man sänka utsläppen av kolväten.
.
En utmaning blir att försöka få biltillverkarna att göra ett helt nytt styrsystem o en ny typ av växellådor. Toyota & Volvo har hittills tillverkat några "demo-ex".
.
HCCI-motorn verkar även kunna drivas med alkohol. Kul.
.
Allt enligt
Inst. för förbränningsfysik, LTH
& wikipeida
.
(Om jag får chansen ska jag forska om detta på heltid)
4 kommentarer:
Guafton!
På tal om muslimer/islam; exempel på en som - i alla fall i mina ögon - förmedlar en from muslimsk andlighet är Cat Stevens, eller YUSUF som han numera heter. Det är jättebra musik med andliga texter! T ex senaste albumet "An other cup".
Är det Cat som skrivit "Matthew & Son" ?
Den är så skön i sina harmonier.
Speciellt då han sjunger: "And they've been workin' all day, all day, all day".Vilket trumpetsound.
Ja det är han som sjunger den!
I julas började jag lyssna på hans mer "andligt" influerade låtar. Mycket bra. Kan absolut lyssnas på med kristna öron. I senaste albumet "An other cup" är där en låt som handlar om Muhammed men om man väljer att tolka den som att den handlar om Jesus så går det också tycker jag.
Vet du hur man gör för att se hur många och vilka besökare man har haft på sin blogg??
Detta går inte på blogspot. Skrutt!
Men det gick på blogsome, däremot.
Testa att gå in på easycounter.com och registrera din blogg. De ger dig en html-kod att klistra in, men skriver tyvärr inte i vilken rad. Berätta gärna hur man gör om du förstår.
Jag lyckades klistra in den, då jag hade konverterat till "classic html", och fick då upp räknaren, men då förvann plötsligt flera sidoelement.
bLogsome hade den fördelen att den registrerade antal besökare och och klockslaget, då de besökte min blogg. jo,jo...
Skicka en kommentar