29 jan. 2009

Ett universellt tungomål och en kopp kaffe, tack

Igår eftermiddag råkade jag på en äldre herre som jag känner lite flyktigt, men han är alltså urtrevlig, så mycket har jag förstått. Vi tog en kort fika. Pga min idétorka dristade jag mig till att fråga honom om han möjligen hade något förslag till blogginlägg....vad ska jag skriva om till mina läsare, något filosofiskt?....om astronomi...? (hans huvudfält)

Han tyckte att jag skulle ställa er en fråga om kommunikationen i universum. Visst lät det lite ...out there...men å andra sidan är ju rymden....just.... out there:

Vilket tror ni är det universella språket?

Matematik, logik, primtal, ljusets absoluta hastighet, naturkonstanterna,
alla fotoners samhörighet,
böner, musik...något annat?

You name it
.
.
Photo attribution: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Satellite_dish_(Television).jpg

8 kommentarer:

Geobastard sa...

Matematik.

Knappast böner iaf, eftersom det inte är ett universellt språk ens på jorden. En förutsättning måste ju vara att åtminstone alla på jorden först och främst använder det. Och alla använder åtminstone matte i något litet steg om det så bara är att de kan räkna till siffran ett.

Anonymous sa...

Terra,
Självklart matematik - jag tror på att på ngt sätt klinga ut några primtal?

//ninni

Rolf sa...

Misstänker att det inte kan finnas något universiellt språk. Om det skulle finnas andra varelser i universum är de troligast mycket olika oss och har helt andra värderingar och kommunikationsmönster. Inget säger att ex matematiken är universell och hur skulle man göra sig förstådd med enbart matematik? Kanske om man talade med en dator men då blev det ett samtal av naturvetenskapligt slag och hur kan man förstå någon annan bara genom att tala matematiskt?
Att förstå andra ev varelser i universum skulle troligen vara lika omöjligt som att försöka tala och göra sig förstådd bland djur och växter här på jorden.

Sleepaz sa...

Blir ett flummuigt svar. Men min förhoppning är att vi kan visa vad kärlekens språk är för något.

Charlotte Therese sa...

För alla levande varelser i universum: kroppsspråk.

Och för kristna: tungotal?!

Fast det borde vara det Sleepaz skrev - kärlekens språk.

Om vi river Babels torn först kanske?

Zoltan sa...

Esperanto!

Eller, slumptal - eftersom rymdnissarna kanske är ateister och då förklaras allting m.h.a. slumpen.

(Oj, nu var jag nog lite elak igen?)

Z, vad menar du här med "kommunikation"? Kommunikationsteknik, eller informationsinnehåll?

Z sa...

Tack för alla era svar!
Själv började jag snurra kring fotonerna...

Zoltan: Det är svårt att veta vad den distingerade herren menade. Jag ville inte fråga för mycket, för jag kände att jag hade lite ont om tid, och att han gärna hade velat göra en (ännu) längre utläggning kring ämnet.

Han menade t ex att vi, när vi samtalar med varandra, sänder ut en sorts ljudvågor i universum. jag frågade snällt om vilket medium dessa vågor fortplantar sig i. bra fråga! tyckte han....och så kände jag inte för att tjafsa mer, utan för att dricka kaffe och äta kanelbulle och bara prata allmänt om trevliga saker en kort stund.

Z sa...

M
Hej igen och tack!
Får kolla upp den där mätaren när jag hinner. Med tanke på att jag dunkar ihop ett helt inlägg per vecka, så är bloggen i vilket fall som helst övervärderad

eXTReMe Tracker