Min nyfunna tjejpolare från Mellanöstern blev verkligen förvånad då hon skulle boka biljett till Portugal för att kunna träffa sin studerande bror under jul- och nyårshelgen. "Eleven-thousand krona for a ticket?" Jag förklarade för henne att det nog är väldigt busy uppe i luftrummet just under dessa veckor, här i Europa. "Alla" vill till familjen.
"Aha....but in my country it is much easier and the prices are listed as the same at all airtravel offices. I have flown many times...."
"Aha....you probably have a socialistic form of planned pricing, am i right?"
"Yes, that's it!"
"Well, in the long run those prices diverge quite a bit from reality...."
"Yeah, that's true"
...och så tänkte jag efter lite....
"But you know, we have that thing here as well! For instincts concerning our petrol prices.....They're listed as the same at all stations."
Funderar kring krisen för bilindustrin. Är det dags nu för nya energikällor i bilarna? Vilka har i så fall störst chans att fungera i längden?
5 kommentarer:
Ett TT-telegram var ganska slående:
"Bensinbolagen sänker priset på 95-oktanig bensin med 10 öre per liter till 10:19 kronor på grund av lägre världsmarknadspriser.
Priset på diesel ligger kvar på 11:09 kronor."
Många bolag, ett pris.
Leve den fria konkurrensen!:-)
Hur träligt är det inte att sälja exakt samma vara som en massa konkurrenter? Måste vara trist at som företagare att känna att man är en del av dussinet.
Det bästa vore väl om ett flertal olika bränsletyper kunde säljas parallellt i framtiden, så att man kan konkurrera med sin egen lösning och service. Skilja sig från mängden.
Vart tog de gamla gengasbilarna vägen?
Bokmalin
:)
Skicka en kommentar