2 feb. 2010

Günter utforskar sociala öknar

Det kanske är lite väl lättköpt inom avdelningen seriöst bloggande, att hylla dem som är kända för att vara mest korrekta, stå på de utsattas sida, de fattigas, göra riskfyllda undersökningar om deras liv, kolla hur vi människor egentligen beter oss mot varandra i vardagen, etc. Men jag struntar i att jag är vanlig nu och säger Grattis, journalisten Günter Wallraff! till en lång fantastisk karriär hittills.

Hans senaste gig innebar tydligen att han reste runt i Tyskland målad som svarthyad. Dessförinnan höll han på att frysa ihjäl på vintern som "hemlös" sovandes i för klen ryggsäck.
Ur DN.se-s artikel:

Frågan är varför Günter Wallraff frivilligt utsätter sig för detta. Han skulle ju kunna vila på sina lagrar och leva ett gott liv som ekonomiskt oberoende.

– Att upphöra vore ett svek mot dem jag har engagerat mig för och mot alla dem som hjälpt mig, säger han.

Han tillägger att det inte är något vanligt yrke han ägnar sig åt, medger att det gränsar till besatthet.

– Det är också roligt, det handlar om äventyrslust. Andra utforskar öknar eller bestiger berg, jag utforskar sociala öknar, säger han.

2 kommentarer:

Johanna G sa...

Kanske lättköpt, men ändå inte. Det beror väl på om vi vill försvara oss med att vi inte är lika rasistiska och fördomsfulla som tyskarna eller om vi är villiga att rannsaka oss själva - och självrannsakan är sällan lättköpt!

Tack för länkarna, det var klart intressant!

Z sa...

You're welcome! jag var tvungen att läsa på själv här lite om Wallraff, hade bara tidigare läst om honom i små notiser och hört väldigt lite (märkligt lite) om denne hjälte från äldre personer

eXTReMe Tracker