22 juli 2008

Spela blues med glädje och rytm

Kan vi vara överens om att blues är trist?
undrar en röst i debatten

Undertecknad får en klump i halsen, svarar, och stoppar till och med in ett gudsbevis på köpet:

På ett sätt, ja: om den är lååååångsam och "billig" dvs om utövaren inte har ansträngt sig utan bara tänkt:

"Ja men, jag kör väl lite långsamma komp i ackorden E7, A7, och B7; det är ju ändå rätt harmoni...."
(inga namn nämnda). Detta händer tyvärr alltsom oftast i bluestältet på Malmöfestivalen.

Analogi: De flesta vaniljglass-typer smakar ingenting, T ex: GB, med ursäkten "Men det är ju bara vaniljglass" Vilken skymf mot den aromrika vaniljstången!

Eller någon som vräker på med sin ensamma gitarr och inte sjunger fint. Keyboard/piano är viktigt i ljudbilden, anser jag. Såvida man inte spelar asbra, tight och perfekt synkat, som ZZ Top, t ex. Då kanske man kommer undan utan vacker sång eller piano.

Sonny Boy Williamson gör många rätt enligt undertecknads humbla mening!
http://youtube.com/watch?v=EZKjm2kUBgc - "All My Love In Vain" - rena Gudsbeviset.
Han sjunger med en behaglig mjuk låg manlig, stark ton, spelar kunglig piano, etc

Hellre bara piano än bara gitarr, säger jag, och hellre lite snabbare, nämligen rhythm n blues

John Mayall lyckas med ett underbart sound med sitt elpiano.
(Han befäster min övertygelse om blues som världens bästa musikgenre)
http://youtube.com/watch?v=u5e0hwbxtrE
http://youtube.com/watch?v=a9lxHeqPkeE
.

Photo by: Andreas Sichelstiel
for Wikipedia.org, Licence: CC Attribution Share Alike
Description: Gibson Les Paul Guitar, detail

2 kommentarer:

Kraxpelax sa...

John Mayall är ju riktigt BRA! Har inte Eric Clapton gjort en del fina grejjer i genren oxå?

(Peps, bläh.)

Jag är lite svag för country. Och jazz!

Men, klassiskt är bäst, jo-o.

Z sa...

Clapton har en het version av Crossroads

Country, säger du?
Själv gillar jag väl egentligen bara Dolly Parton, några av låtarna. Räknas "9to 5"? Och "Jolene" som country?

Kom just på John Fogertys (Creedence) låt "Bad Moon Rising". Den är bra.

Jazz? Om du räknar swing som jazz, så är jag med.

eXTReMe Tracker